Skip to main content

Fargerike, mangfoldige og mystiske India - med elvecruise i Vest-Bengal. Lesertur MOTOR

Seil sakte oppover Hugli-elven forbi mangohager, moskéer, templer og sennepsåkere. Fra soldekket kan du nyte det stadig skiftende landskapet her i hjertet av kolonitidens India. Men først besøker vi Delhi, en av verdens eldste byer med historiske monumenter og brokete basarer og den hellige byen Varanasi hvor troende kommer for å dø. Mesterverket Agra Fort og Taj Mahal, kjærlighetens symbol skal vi selvfølgelig også besøke, samt Indias kulturhovedstad Kolkata med templer, palasser, kirkegårder og kaffebarer.
Bli med til fargerike, mangfoldige og mystiske India!

Høydepunkter:
• Delhi – med ny og gammel historie
• Taj Mahal – et symbol på evig kjærlighet
• Agra Fort – et mesterverk innen mughalsk design
• Varanasi – Indias helligste by
• Kolkata – Indias kulturhovedstad
• Cruise på Hugli-elven gjennom kolonitidens India

Fritekstsøk

Dagsprogram

  • Dag 1: Oslo – Doha

    Du møter Vista Travels reiseleder på Oslo lufthavn om formiddagen. Sammen flyr vi med Qatar Airways til Doha.

  • Dag 2: Doha – Delhi

    Etter mellomlanding og flybytte i Doha, flyr vi videre til Delhi med ankomst Indira Gandhi internasjonale lufthavn på morgenen. Fra flyplassen kjører vi direkte til vårt førsteklassehotell, som har en god beliggenhet ved Connaught Place, et livlig knutepunkt med butikker, barer og restauranter.

    Fra lobbyen i vårt hotell - Le Meridien i Delhi


    Mens vi venter på å få sjekke inn, har vi tid til å spise en lunsj på egen hånd eller sammen med reiseleder. Vi sjekker inn og har resten av ettermiddagen til fri disposisjon. Hvil ut etter reisen ved svømmebassenget, besøk hotellets spa eller dra på oppdagelsesferd i byen på egen hånd eller sammen med reiseleder. Om kvelden samles vi til en felles velkomstmiddag på hotellet.

    Doha – Delhi
  • Dag 3: Delhi

    Etter en god frokost skal vi besøke Old Delhi. Old Delhi er det gamle Delhi, en by innenfor bymurene i New Delhi, grunnlagt av mughal-keiser Shah Jahan i 1639 og opprinnelig kalt Shahjahanabad. Den forble mughalenes hovedstad frem til slutten på mughal-dynastiet og ble senere omdøpt til Old Delhi av britene. Vi kjører forbi Red Fort, det røde fortet, et praktfullt 23 meter høyt fort bygget i rød sandstein av Shah Jahan. Fortet var i nærmere 200 år residensen for stormogulene, fram til 1857. Det ligger vakkert til ved bredden av elven Yamuna og huser i dag en rekke museer.

    Red Fort, Delhi


    Videre besøker vi Jama Masjid med sine ruvende minareter - den største moskeen i India.

    Jama Masjid, Delhi


    I hjertet av Old Delhi finner du det travle shoppingstrøket Chandni Chowk, med markeder som bugner av krydder, tørket frukt, sølvsmykker og fargerike sarier, mens de smale sidegatene er proppfulle av bittesmå butikker som selger eteriske oljer, skrivesaker og tradisjonelt indisk godteri. Det opprinnelige Chandi Chok som lå foran rådhuset, ble bygget på 1600-tallet og var et halvmåneformet torg med et vannbasseng. Vi spaserer gjennom området og kommer tett på den fargerike og høylytte atmosfæren. Herfra drar vi ut av det gamle Delhi, til New Delhi, og besøker Raj Ghat, et minnesmerke over Mahatma Gandhi.

    Suvenirer i Chandni Chowk, Delhi


    Om ettermiddagen fortsetter vi å utforske Delhi, først drar vi til Qutab Minar og deretter til Humayun-graven. Qutab Minar fra 1100-tallet, er bygget i rød sandstein og mesterlig utskåret for hånd. Dette 72,5 meter høye seiersmonumentet som sultan Quatab-ud-din Aibak startet byggingen av, står i dag på UNESCOs verdensarvliste sammen med resten av Qutab-komplekset, som blant annet består av den praktfulle Alai-Darwaza-porten, mesterverket innen indo-muslimsk kunst. Siste stopp i dag er Humayun’s Tomb, som er et av New Delhis landemerker. Dette mausoleet ble bygget for mughal-imperiets keiser Humayun i 1565 og satte en arkitektonisk standard for senere mughal-monumenter, og du kan tydelig se likhetene med Taj Mahal. Etter en dag full av inntrykk og uvante lukter og lyder, drar vi tilbake til hotellet for middag og overnatting.

    Delhi
  • Dag 4: Delhi – Agra – Delhi

    Tidlig frokost på hotellet og busstransport til Nizamuddin-stasjonen for tog til Agra. Etter snaue to timer har Gatiman Express, det første semi-høyhastighetstoget i India, tatt oss fram til Agra. I dag skal vi besøke Indias store severdighet, Taj Mahal.

    Taj Mahal, Agra


    Taj Mahal står elfenbenshvit, stolt og vakker på bredden av elven Yamuna som et symbol på evig kjærlighet. Taj Mahal ble bygget av den femte mughalkeiseren, Shah Jahan, til minne om hans yndlingskone, Mumtaz Mahal som døde i barsel. Taj Mahal betraktes som et av de vakreste byggverk i verden og tiltrekker seg både turister og pilegrimer i hopetall, hvert år. Tjue tusen nøye utvalgte håndverkere brukte 22 år på å ferdigstille mausoleet som er oppført i marmor og rikt dekorert med edelstener og perlemor. Det sies at tusen elefanter fraktet marmoren inn fra marmorbruddene i Rajasthan. Du kan ikke annet enn å bli imponert når du kommer vandrende over plassen, og den vakre perlen, Taj Mahal, speiler seg i de lange vannbassengene som var typiske i mughal-hagene. Keiseren sa selv at det vakre mausoleet fikk både solen og månen til å gråte. Kanskje kjenner du på en følelse av ærbødighet og ydmykhet selv også?

    Taj Mahal, Agra


    Etter Taj Mahal besøker vi Agra Fort, en mektig festning i rød sandstein, bygget av Akbar den store i 1565. Innenfor de massive, røde murene som er nesten to kilometer i omkrets, og avbrutt av grasiøse kurver og høye bastioner, finner vi flere palasser. Akbar den stores barnebarn, Shah Jahan har også satt sitt preg på Agra Fort med sine silkehvite marmorinnslag, men det er den røde sandsteinen som dominerer. Agra Fort står som et mesterverk innen mughalsk design og bygningsmessige ferdigheter, og det er vanskelig ikke å bli betatt av det imponerende byggverket. Både Taj Mahal og Agra Fort står selvfølgelig på UNESCOs verdensarvliste.

    Fra Agra Fort


    Sent på ettermiddagen setter vi oss på Gatiman-ekspressen igjen og drar tilbake til Delhi og hotellet vårt. Middag og overnatting.

  • Dag 5: Delhi – Varanasi

    Vi flyr fra Delhi til Varanasi, en av verdens eldste byer og også det helligste stedet i India. Byen, berømt som et pilegrimssted, ligger ved bredden av den hellige Ganges-elven og er viet Shiva, en av hinduismens viktigste guder.

    Varanasi


    Fra flyplassen kjører vi direkte til vårt hotell som har en sentral beliggenhet. Om ettermiddagen skal vi gjøre oss kjent med Varanasi fra setet i en sykkel-rickshaw.

    Med rickshaw i Varanasi


    Rickshawen tar oss gjennom trange gater og smug, forbi templer og helligdommer og vi kommer tett på den åndelige stemningen som hersker her. Om kvelden blir de lange steintrappene, ghats, som fører ned mot elven, opplyst av tusenvis av oljelamper og levende lys.

    En Sadhu (hellig mann) i Varanasi


    Vi får delta i en Arti-seremoni, en kollektiv bønn, mens vi bivåner de flytende lampene, diyas, og de fargerike blomstene som seiler nedover elven i mørket, akkompagnert av en kakofoni av trommevirvler, bjelleklang og bønnerop over høytalere. Middag og overnatting på hotellet.

    Delhi – Varanasi
  • Dag 6: Varanasi – Kolkata

    Grytidlig på morgenen legger vi ut på en båttur på den hellige elven. Den vestlige bredden av Ganges har en rekke ghats, alle bygget med paviljonger, palasser og terrasser, hvorav de fleste hovedsakelig brukes som dharamsalas, et offentlig hvilested for pilegrimer som har kommet langveis fra for å utføre sine seremonier.

    Ghats og dharamsalas i Varanasi


    Ved daggry yrer det av aktivitet på disse steintrappene, de troende utfører religiøse ritualer, ber til den stigende solen og bader i elven. Det sies at det hellige elvevannet vasker bort alle dine synder, ikke rart at folk bader her til alle døgnets tider. Soloppgangen på Ganges er en sjeleløftende opplevelse – noe helt magisk.

    Soloppgang i Varanasi


    Troende hinduer kommer hit for å dø, da den hellige elvens krumming her i Varanasi, gjør at sjelen slippes fri, og man oppnår nirvana. Likbål brenner stort sett hele døgnet langs elvens bredder og gjør et sterkt inntrykk. Men vi vil også se mer oppløftende aktiviteter, blant annet brylluper og hverdagslige gjøremål, så som klesvask. Vi besøker Bharat Mata-tempelet, som i stedet for de tradisjonelle gudestatuene, har et kart over India, skåret ut i marmor. Videre besøker vi Vishwanath-tempelet, også kalt det gylne tempelet på grunn av sitt gullbelagte tak. På vei tilbake til hotellet for frokost, ser vi også det enorme Benaras Hindu University-området med imponerende arkitektur og vakkert landskap.

    En Sadhu (hellig mann) i Varanasi


    Etter frokost, drar vi til flyplassen for å fly videre til Kolkata. Fra flyplassen kjører vi direkte til vårt førsteklassehotell som ligger i hjertet av byen. Vi har ettermiddagen på egen hånd. Reiseleder vil stå til disposisjon, og kanskje tar hun deg med på noen spennende opplevelser. Middag og overnatting.

  • Dag 7: Kolkata

    I 2001 ble navnet endret tilbake fra det britiske Calcutta til det opprinnelige navnet Kolkata. Navnet Kolkata stammer trolig fra de to ordene Khal og Katta, som betyr naturlig kanal på bengali. Byen ligger på bredden av Hugli-elven og med sine nærmere 15 millioner innbyggere er det en hektisk storby der gatene er fulle av mennesker og tung trafikk, akkurat slik de fleste fra Vesten forestiller seg at landet India skal være. Kolkata er hovedstaden i delstaten Vest-Bengal og var hovedstaden i Britisk-India fra 1773 til 1912, da den ble avløst av Delhi. Vi starter dagens sightseeing ved Jain-tempelet, også kjent som Jewel Box Temple of Calcutta. Tempelet som er utsmykket med speil, fargede steiner og glassmosaikker er dedikert den 10. av de tjuefire tirthankaraene, de åndelige lærerne innen jainismen.

    Jain-tempelet i Kolkata


    Fra tempelet drar vi til Kumartolli, et tradisjonelt keramikerkvarter i det nordlige Kolkata, hvor menneskelige hender former guddommelige ikoner. Kolkata er kjent for sine festivaler, pujas, året rundt, og dette er stedet hvor de intrikate og vakre ikonene lages – uten noe bruk av maskineri.



    Neste stopp er det imponerende marmorpalasset, en av de best bevarte og mest tiltalende boligene i Kolkata, kjent for sine skulpturer, kunstverk og gulv- og marmorvegger. Huset ble bygget av den velstående bengalske kjøpmannen Raja Rajendra Mullick i 1835, og det er brukt 126 typer marmor. Mullick hadde en lidenskap for å samle dyrebare kunstverk, og det finnes angivelig malerier av både Rubens og Reynolds her. Vi forflytter oss til College Street, et av Asias største bokmarkeder, tar en kopp kaffe på den berømte Coffee Shop og føler på kulturens puls. Om ettermiddagen besøker vi Park Street-kirkegården, et av de tidligste ikke-kirkelige gravstedene i verden. Denne vakre kirkegården med de høye gravene, skyggefulle trærne og den relative stillheten, huser en rekke graver og monumenter som tilhører britiske soldater, administratorer og deres familier. I nærheten ligger Moder Teresas hus, hennes gravsted og et galleri viet hennes liv og livsverk. Vårt siste stoppested i dag er Kali-tempelet, templer dedikert hindugudinnen Parvati, også kalt Kali. Tempelet regnes som et av de mest populære Kali-templene i India og er et yndet pilegrimssted.

    Kolkata
  • Dag 8: Kolkata – ombordstigning – Serampore – Barrackpore – Chandernagore

    Vi spiser en god frokost på hotellet før vi sjekker inn på ABN Rajmahal, vårt hjem de neste syv nettene. På vårt komfortable skip i moderne kolonistil seiler vi oppover Gangesdeltaet og befinner oss i hjertet av kolonitidens India. Her kommer vi tett på dagliglivet, både på elvebredden og på selve elven. Opplev det hele fra soldekket mens du nyter en forfriskende drink, eller sett deg i loungen og bivån det stadig skiftende landskapet gjennom store panoramavinduer.

    Fra soldekket på ABN Rajmahal


    Etter at vi har blitt ønsket velkommen og funnet oss godt til rette om bord, starter seilingen nordover på Hugli-elven, en sideelv til Ganges. Skipet passerer Serampore, Frederiksnagore, som byen het da danskene regjerte her fra slutten av 1700-tallet til midten av 1800-tallet, da de solgte byen til britene. Dette området var den gang et senter for global handel, og europeiske handelsselskaper hadde lenge lett etter en sjøvei til India. Dette ville gi dem direkte tilgang til de verdifulle luksusvarene i stedet for å måtte kjøpe dem dyrt fra arabiske kjøpmenn. I dag er det ikke mye som minner om fordums storhetstid, og Serampore har mer eller mindre blitt en forstad til Kolkata. Vi går i land i Barrackpore og spaserer gjennom militærkvarteret – semafortårnet, regjeringshuset, Flagstaff House og Temple of Fame, et minnesmerke over soldatene som ble tapt under erobringen av Java og Mauritius i årene 1810-1811. Dette besøket vil kanskje gi oss en bedre forståelse av Indias reise mot uavhengighet. Vi seiler videre nordover til Chandernagore hvor vi ankrer opp for natten.

    Temple of Fame, Barrackpore

  • Dag 9: Chandernagore – Chinsura – Kalna

    Etter frokost går vi i land i Chandernagore som var under fransk styre til 1950. Vi besøker en kirke fra 1700-tallet og det vakre Dupleix-palasset som er et historisk landemerke og arkitektonisk vidunder, bygget på 1740-tallet av den tidligere guvernøren Joseph Francois Dupleix. Palasset huser i dag en fantastisk samling av anglo-franske krigskanoner, antikviteter fra Frankrike og andre uvurderlige gjenstander.

    Sacred Heart church i Chandernagore


    Vi seiler oppstrøms forbi den gamle nederlandske bosetningen Chinsura før vi går i land for å se den imponerende Hooghly Imambara, en sjiamuslimsk forsamlingssal og moské. Byggingen ble startet av Muhammad Mohsin i 1841 og fullført i 1861. Med vers fra Koranen skrevet på veggene, gir Imambara oss en mulighet til å gå tilbake i tid og gjenoppleve et stykke islamsk historie i Bengal. Som hver gang vi kommer tilbake på skipet, serveres vi en kald forfriskning, mens skoene våres rengjøres, og vi kan tørke støvet av oss med en kald vaskeklut. Skipet seiler inn i natten og ankrer opp nær Kalna.

    Chandernagore – Chinsura – Kalna
  • Dag 10: Kalna – Mayapur – Matiari

    Med rickshaw skal vi besøke noen av de vakreste terrakottatemplene i Bengalregionen, blant annet et unikt Shiva-tempel som består av 108 helligdommer. Templene er rikt dekorerte med intrikate utskjæringer og figurer av guder og mennesker.

    Shiva-tempelet Nava Kailasha med sine 108 helligdommer


    Vi går innom et senter for veving av musselin før vi fortsetter til Mayapur for å besøke det enorme, nye International Society for Krishna Consciousness-tempelet som dominerer synsranden. Som hovedkvarter for Hare Krishna-bevegelsen, mottar templet over en million syngende og dansende tilhengere fra hele verden, hvert eneste år. Skipet fortøyer nær Matiari for natten.

    International Society for Krishna Consciousness-tempelet i Mayapur

  • Dag 11: Matiari – Plassey – Khushbagh

    Denne morgenen skal vi besøke den sjarmerende landsbyen Matiari, ofte omtalt som messingarbeidslandsbyen. Navnet kommer fra byens rike historie med å lage redskaper av messing, og i dag skal vi få være med landsbybeboerne på jobb.

    Fra messingarbeidslandsbyen Matiari


    Fra Matiari seiler vi videre til Plassey og besøker slagmarken hvor Robert Clive, øverstkommanderende for Britisk India, i 1757 beseiret Siraj-ud-Daulah, den siste uavhengige nawab i Bengal. Skipet kaster anker nær Khushbagh.

  • Dag 12: Khushbagh – Baranagar

    Khushbagh som direkte oversatt betyr Garden of Happiness, er hagekirkegården til de bengalske nawabene, en indisk fyrstetittel. Nawabene i Bengal var på den tiden mektige, rike og innflytelsesrike, men de møtte en tragisk konsekvens da britene beseiret dem. Nawab Alivardi Khan bygde Khushbagh Garden, en av de vakreste hagene i hele området, med rundt hundre arter roser, på bredden av Bhagirathi-elven. Hagen var så kjær for ham at han ba om å bli gravlagt der etter sin død. Her ligger også Siraj-ud-Daulah som ble beseiret i slaget ved Plassey. Den store hagen er delt inn i flere arkitektoniske stiler, med duftende blomster, gravstøtter og -kamre, og rundt oss kvitrer fuglene og gjenskaper noe av den stille atmosfæren Alivardi var så glad i. Litt lenger opp elven, ligger det store Hazarduari-palasset, tidligere kjent som Bara Kothi, langs elvens bredder. Palasset, den mest fremtredende bygningen i byen, ble bygget i 1837 av den engelske arkitekten Duncan Macleod og har hele 114 rom og 8 gallerier. Palasset ble brukt til å holde durbar, møter, og annet offisielt arbeid til nawabene og også som residens for de høytstående britiske tjenestemennene. I dag huser palasset en omfattende samling av bilder, porselen, våpen og andre gjenstander.

    Hazarduari-palasset


    Katra Masjid, Katra-moskeen, bygget mellom 1723 og 1724, har fungert som en moské, mausoleum og en av de største karavanseraiene i India. Disse vertshusene var viktige sentra for utveksling av varer og informasjon langs handelsrutene i Asia, Afrika og Sørøst-Europa. Katgola-palasset, i klassisk georgisk stil og med intrikat jain-stil ornamentikk, har gitt dette palasset en unik skjønnhet. Selv om noe av skjønnheten har bleknet med årene, står fortsatt Katgola og skinner som en edelsten. Dette palasset er en fremragende representant av White Mughal-perioden da indisk og engelsk kultur nærmet seg en fusjon. Skipet ligger langs elvebredden nær Baranagar denne natten.

    Katra-moskeen

  • Dag 13: Baranagar – Farakka Barrage

    Vi vandrer over engene i den søvnige landsbyen Baranagar for å se de tre vakre miniatyr-terrakottatemplene. Historien går tilbake til 1750-tallet da dronning Rani Bhabani bestemte seg for å bygge 108 templer her, med ønske om å konkurrere med glamouren til Varanasi.

    Terrakottatemplene i Baranagar


    Elvestrekningen mellom Kolkata og Murshidabad-området kalles ofte for Europa langs Ganges, da det var her europeiske bosetninger slo seg ned, og vi kan fortsatt få små glimt inn i fortiden gjennom gjenlevende kulturer og bygninger. Baranagar var opprinnelig en portugisisk bosetning som senere ble sete for en nederlandsk handelsstasjon og en viktig elveankerplass for skipsfarten.

    Kathgola-palasset, Murshidabad


    Vi seiler videre oppover nedre Ganges, eller Hugli, som forvandles til en pittoresk vannvei, som snirkler seg mellom bredder med sennepsmarker og mangohager. Dette er det landlige India på sitt mest idylliske. Skipet fortsetter langs en kanal for å fortøye nær Farakka Barrage.

    Baranagar – Farakka Barrage
  • Dag 14: Farakka Barrage - Gaur

    Farakka-demningen ble påbegynt i 1962 og stod ferdig åtte år senere. Demningen som er 2304 meter lang, ble bygget for å lede vann fra Ganges inn i Hugli i tørkeperioder.

    Farakka-demningen


    Fra Farakka kjører vi på en heldagstur til Gaur, nær byen Malda. Dette rolige, øde stedet var en gang en av Indias store byer, først under hinduene på 1100-tallet, deretter som den muslimske hovedstaden i Øst-India fra 1300- til 1500-tallet. Det er rikelig med ruiner av moskeer, palasser og porter, og vi skal besøke en rekke av de mest interessante, før vi drar tilbake til skipet om kvelden.

  • Dag 15: Farakka – Kolkata

    Etter en god frokost om bord, tar vi farvel med skipet og mannskapet som har vært vårt hjem og vår familie de siste syv dagene. Fra Farakka-stasjonen tar vi en 4-timers togtur tilbake til Kolkata. På stasjonene underveis er det et yrende folkeliv, og ofte vil vi se en ku eller to som står og spiser søppel mellom togsporene.

    Kuer har en helt spesiell status i India


    Mange lokale tar med kiosken sin om bord på toget og selger forskjellig snacks, te og kaffe, mens toget skrangler seg frem mot Kolkata.



    Vel fremme blir vi tatt godt imot og kjørt til hotellet hvor vi har dagrom frem til sen kveld. Her kan vi slappe av på rommet, ta en deilig spa-behandling eller kanskje ta en tur ut i byens gater for en siste opplevelse av India for denne gang. Vi spiser felles middag på hotellet før vi kjører til flyplassen sent om kvelden.

  • Dag 16: Kolkata – Doha – Oslo

    Qatar Airways til Doha har avgang etter midnatt. Flybytte i Doha og ankomst Oslo ved lunsjtider samme dag.

  • VIDEO

    En liten film som gir inntrykk av skipet og livet langs elven under selve elvecruiset:

  • Viktig informasjon

    Helse
    Elvecruise er ikke tilrettelagt for personer med gangbesvær/bevegelseshemming. Ilandstigning skjer via en smal landgang og noen ganger kan skip ligge fortøyd side om side. Selv om de fleste har heis, vil det være en del trappetrinn på skipet. På utfluktene er det ofte mye gåing av både kortere og lengre varighet, og disse foregår ofte på brostein eller annet ujevnt underlag. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje og reise uten assistanse underveis.

    Forbehold
    Elver er naturbaserte og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Skulle dette oppstå, forbeholder rederiet seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program. Det gis ikke refusjon for endringer i programmet forårsaket av force majeure.
    Det tas forbehold om endringer i program og flytider, samt justering av prisen som følge av økning i oljepriser, valuta­kurser, skatter og avgifter og andre uforutsette faktorer vi ikke har kontroll over.

Bildegalleri

Prisoversikt

Dobbeltrom/lugar på hoveddekk kr 62 550
Dobbeltrom/lugar på øvre dekk kr 68 550
Enkeltrom/enkeltlugar på hoveddekk*    kr 89 550

Prisene er per person.
*Det er et begrenset antall rom/lugarer som kan selges som enkeltlugar.

Alt dette er inkludert:
- Fly Oslo – Delhi/Kolkata – Oslo med Qatar Airways
- Fly Delhi – Varanasi - Kolkata
- Flyskatter
- Togbilletter Delhi – Agra t/r
- Togbillett Farakka - Kolkata
- Transport mellom flyplass, hotell, skip, togstasjoner
- All øvrig transport i henhold til programmet 
- Tre netter på førsteklassehotell i Delhi med frokost og middag
- En natt på førsteklassehotell i Varanasi med frokost og middag
- To netter på førsteklassehotell i Kolkata med frokost og middag
- Dagrom dag 15 på førsteklassehotell i Kolkata med sen utsjekk og middag
- Syv netters cruise i utvendig lugar    
- Helpensjon på cruiset fra middag første dag til frokost siste dag
- Gratis te, kaffe og vann om bord
- Utflukter i henhold til program
- Alle inngangsbilletter til severdigheter i henhold til program
- Engelsktalende lokalguider
- Engelsktalende guide og naturforsker om bord og på utfluktene fra skipet
- Havneavgifter
- Norsk reiseleder, meget erfaren og kunnskapsrik med stor kjennskap til India

Prisen inkluderer ikke:
- Visum til India
- Tips til sjåfører og lokalguider 
- Tips til besetningen om bord
- Måltider utover det som er nevnt i programmet
- All øvrig drikke
- WiFi
- Reise- og avbestillingsforsikring


Pass og visum 
Norske statsborgere må ha visum for å reise til India. Du vil få tilsendt informasjon om hvordan man søker visum (online) i god tid før avreise. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og visum er gyldig ved avreise. Vi forholder oss til visumregler for norske statsborgere. Har du annen nasjonalitet, må du selv sjekke eventuelle visumregler.
 

Våre hoteller

På denne reisen bor vi på gode førsteklassehoteller. 

Delhi: Le Meridien 5*
https://www.marriott.com/en-us/hotels/delmd-le-meridien-new-delhi/overview/

Varanasi: Radisson Varanasi 4,5*
https://www.radissonhotels.com/en-us/hotels/radisson-varanasi

Kolkata: Hotel Hindustan International 5*
https://www.hhikolkata.com/

Reiseleder

Reiseleder på denne reisen er Torill Juvet Hermansen.
Torill er en svært bereist dame. Hun har besøkt en lang rekke land som reiseleder for grupper i mer enn 25 år. Hun er spesielt godt kjent i Østen. I forbindelse med sin jobb som konsulent i Adopsjonsforum har hun også lært mange land nærmere å kjenne og India har hun spesielt god kjennskap til. Hun elsker å reise, og med sin store og brede erfaring kan hun tilføre gruppen kunnskap og trygghet i land som for oss kanskje har en annerledes kultur.

Skip

ABN Rajmahal
Førsteklasses skip hvor moderne og stilig design er kombinert med kolonial eleganse, fremhevet med håndvevde, tradisjonelle tekstiler. Restauranten serverer både internasjonal og en mildere utgave av...