Skip to main content
Image: MS Elbe Princesse

Historiske byer langs Elben. Elvecruise fra Praha til Berlin

Elvecruiset starter i Tsjekkias hovedstad Praha, som ligger ved elven Vltava – en av sideelvene til Elben. Fra Praha seiler vi gjennom det tsjekkiske området Böhmen og den delen av Tyskland som etter krigen var Øst-Tyskland. Vi besøker flere historiske byer, deriblant Dresden - tidligere kalt Nord-Europas Firenze, hansabyen Magdeburg og Luthers by Wittenberg, før cruiset ender i Tysklands hovedstad Berlin.

Høydepunkter:
- Tsjekkias hovedstad Praha, byen med de hundre spir
- Elbesandsteinsfjellene   
- Dresden – tidligere en av Europas vakreste byer
- Meissen, kjent for Meissenporselen
- Wittenberg – Luthers by
- Hansabyen Magdeburg
- Pulserende Berlin
- Førsteklasses skip med skovlhjul

Fritekstsøk

Dagsprogram

  • Dag 1: Oslo – Praha

    Du møter Vista Travels reiseleder på Oslo lufthavn, og sammen flyr vi direkte til Praha. Fra flyplassen blir vi kjørt med buss til kaien hvor MS Elbe Princesse venter. Etter at vi har sjekket inn og funnet oss til rette i lugaren, møtes vi til en velkomstdrink og presentasjon av skipets besetning, før vi går til middag. Skipet ligger ved kai i Praha over natten.

    Oslo – Praha
  • Dag 2: Praha

    Tsjekkias hovedstad kalles byen med de hundre spir og ligger vakkert til ved elven Vltava. I den historiske bykjernen, som har stått på UNESCOs verdensarvliste siden 1992, er det mange gågater og et yrende folkeliv.

    Vakre Praha med Kruttårnet, Hradchany og Karlsbroen over elven Vltava


    Praha unnslapp mirakuløst store ødeleggelser under andre verdenskrig, og byens byggestil er en blanding av pre-romansk, romansk, gotisk, barokk, rokokko, jugend og kubisme. En av Prahas mest populære severdigheter er Karlsbroen. Den ble påbegynt på midten av 1300-tallet og strekker seg 520 meter over Vltava. I hjertet av gamlebyen ligger det store torget hvor man hver hele time kan beundre klokkespillet i den astronomiske klokken fra middelalderen.

    Fra hovedtorget i Praha


    Byvandringen* begynner her på torget, hvor vi kan beundre alle attraksjonene som ligger her i det travleste området av Praha. Vi får se Jan Hus-minnesmerket, bygget til ære for kirkereformatoren som ble brent på bålet for kjetteri i 1415, den gotiske Týnkirken, representasjonshuset (Obecní dům) - Prahas mest kjente bygning i jugendstil, og Krutt-tårnet som er en av de opprinnelige tretten inngangsportene til den gamle bydelen - og som ligger vakkert til ved Karlsbroen.

    Kveldsstemning på Karlsbroen i Praha. Byen omtales ofte som "byen med de hundre spir"


    Etter lunsj om bord, tilbys det en valgfri utflukt til Hradcany, slottsområdet som omfatter Praha slott, samt flere kirker og palasser. Praha slott ble bygget på slutten av 800-tallet og er det største middelalderslottet i Europa. Hradcany ligger på en bakketopp med flott utsikt over hele byen.

    Hradchany - slottsområdet i Praha, hvor europas største slott fra middelalderen ligger

  • Dag 3: Praha – Litomerice

    Vi seiler sakte mot Horin og passerer gjennom slusen som ble bygget på 1800-tallet. På ettermiddagen kan du bli med på en utflukt* til Litomerice. Den tidligere kongelige byen ligger der elven Ohre renner ut i Elben, og sies å være en av de vakreste byene i Tsjekkia med fargerike bygninger i gotisk-, barokk- og renessansestil. Byen ble etablert allerede på 1200-tallet og var en av hovedbyene i kongeriket Böhmen i middelalderen. I dag er gamlebyen oppført som et verdensarvsted.

    Litomerice


    Vi gjør et stopp på vingården Velké Zernoseky hvor vi får smake på vinen, før vi begynner byvandringen gjennom de fargerike gatene og over de mange torgene. Vi vil få se rådhuset i saksisk renessansestil, "Kalich"-huset med takterrassen hvor de rike pleide å møtes over et glass vin, og "Cerný orel"-huset, som har bevart sitt opprinnelige utseende med fantastisk sgraffitoarbeid (fargesettingsteknikk som brukes til keramikk). Litorice byr også på utallige kirker - den gotiske allehelgenskirken med sitt renessansetak, Maria-bebudelsenskirke som representerer noe av det ypperste arbeidet til den italienske arkitekten Antonio Octavio Broggio og den barokke St. Stefan-katedralen, som ble bygget av Domenico Orsi. Vi avslutter besøket i Litomerice med en ølsmaking. Skipet har i mellomtiden seilt til Roudnice hvor vi går om bord igjen og fortsetter seilingen.

    Praha – Litomerice
  • Dag 4: Litomerice – Bad Schandau – Dresden

    Vi seiler gjennom det magiske landskapet i Sachsische Schweiz fram til Bad Schandau hvor vi har en stopp for utflukt* til de imponerende sandsteinfjellene. Landskapet, preget av bisarre fjellformasjoner med stupbratte vegger, dype elvedaler og grotter, er som tatt ut av en annen verden.

    Fra det imponerende landskapet ved Sachsische Schweiz


    På åssidene ligger flere festninger og slott, og vi gjør et stopp ved Königsten-festningen fra 1200-tallet. Fordi festningen ble sett på som uovervinnelig, trakk de saksiske monarkene seg tilbake til den i krisetider og deponerte også mange kunstverk fra den berømte Zwinger her. På 1900-tallet ble festningen brukt som et fengsel, en krigsfangeleir, og etter krigene, en omskoleringsleir for kriminelle ungdommer som ikke passet til bildet av et sosialistisk samfunn. Beliggenheten byr på en storslått utsikt over Elben og de omkringliggende fjellkjedene. Tilbake til skipet for seiling videre mot Dresden.

    Litomerice – Bad Schandau – Dresden
  • Dag 5: Dresden – Meissen

    Dresden var frem til andre verdenskrig regnet som en av Europas vakreste byer, og ble ofte kalt Nord-Europas Firenze eller Elbflorenz. Mot slutten av krigen ble byen utsatt for massiv bombing av allierte bombefly, men omfattende gjenoppbygging og restaurering har gradvis gitt Dresden noe av sin gamle skjønnhet tilbake.

    Barokkpalasset Zwinger i Dresden


    Etter frokost er det byrundtur* med buss og til fots. Vi får vi et overblikk over byens største severdigheter, før vi fortsetter til fots gjennom Dresdens historiske sentrum og ser barokkpalasset Zwinger, Frauenkirche, torget Neumarkt, og den verdensberømte Semperoperaen. Vi får litt tid på egen hånd, før vi returnerer til skipet.

    Semperoperaen i Dresden


    Cruiset fortsetter midt på dagen, og et par timer senere kommer vi til Meissen, kjent for det vakre porselenet som bærer byens navn. Meissenerporselen var det første porselen som ble produsert i Europa og produksjonen har pågått uavbrutt siden 1708. I bykjernen ligger rådhuset og Frauenkirche i gotisk stil, samt mange vakre renessansebygninger. Over byen troner slottet Albrechtsburg fra 1400-tallet. Albrechtsburg, byens landemerke, var det første tyske slottet som ble bygget for boligformål.

    Albrechtsburg i Meissen


    I Meissen kan du være med på en valgfri byvandring, inkludert besøk i porselensfabrikken for å få et innblikk i den kompliserte prosessen med å lage de håndmalte figurene og skulpturene. Tilbake på skipet for en kveld med underholdning.

    Meissenporselen

  • Dag 6: Meissen – Wittenberg

    Skipet seiler mot Wittenberg og er fremme i Lutherstadt Wittenberg, som byen gjerne kalles, tidlig ettermiddag. Det var her reformasjonen startet i 1517 da Martin Luther slo opp sine 95 teser på døren til slottskirken. Wittenberg har en rekke bygninger fra 1400- og 1500-tallet, og byen var et av de viktigste sentra for tysk politikk, kunst og kultur i det 16. århundret.

    Døren til slottskirken i Wittenberg med de 95 tesene til Martin Luther


    Flere bygninger i sentrum av Wittenberg står på UNESCOs verdensarvliste, deriblant Luthers hjem, Lutherhaus. På byrundturen* går vi i Luthers fotspor og besøker hans hjem, som nå er museum.

  • Dag 7: Burg – Magdeburg – Berlin

    Cruiset fortsetter mot Burg som er utgangspunktet for en utflukt* til Magdeburg. Hansabyen Magdeburg sies å være den tyske nasjons vugge. Den første tyskromerske keiseren, Otto den store, lot bygge en imponerende katedral her og gjorde byen til erkebispesete og religiøst sentrum i middelalderen.

    Katedralen i Magdeburg. Tysklands eldste gotiske katedral og gravsted til Otto den store


    Magdeburg er også kjent som Tysklands nest største innlandshavn og et viktig kanal- og elveknutepunkt hvor Elben, Mittellandkanalen og Elbe-Havel-kanalen møtes. På byrundturen ser vi katedralen, hvor keiser Otto den store er gravlagt, torget med Magdeburger-rytteren, rådhuset og Det grønne citadell, et høyst uvanlig kompleks bestående av leiligheter, forretninger, kafeer og hotell. Citadellet er det siste arbeidet til den utradisjonelle multikunstneren og arkitekten Hundertwasser. Han kalte prosjektet for «en oase av menneskelighet og natur i et hav av rasjonelle hus».

    Fra Det grønne citadell i Magdeburg. Av den kjente arkitekten Hundertwasser


    Deler av byen er fortsatt preget av den grå sovjetiske arkitekturen fra perioden da Magdeburg tilhørte Øst-Tyskland (DDR). Etter byvandringen får vi litt tid på egen hånd her i Magdeburg før vi går om bord i skipet igjen og fortsetter mot Berlin. Siste strekning av cruiset går på Elbe-Havelkanalen. For å komme fra Elben til kanalen må skipet gjennom to sluser og krysse elven på Europas største kanalbro, Wasserstrassenkreuz Magdeburg (vannveiskryss). Dette er en imponerende navigerbar akvedukt som forbinder Mittellandkanalen med Elbe-Havelkanalen. I løpet av natten legger vi til kai i bydelen Tegel i Berlin.

    Wasserstraßenkreuz ved Magdeburg

  • Dag 8: Berlin

    Etter frokost er det byrundtur* i Berlin med buss.

    Berlin


    Vi ser mange av byens severdigheter, deriblant Branderburger Tor, Reichstagbygningen med sin moderne stål- og glasskuppel, Alexanderplatz, TV-tårnet og Checkpoint Charlie, som under den kalde krigen var grensestasjonen mellom den sovjetiske og amerikanske sonen. Turen inkluderer også Museumsinsel, et kompleks av fem internasjonalt betydningsfulle museer - inkludert Pergamonmuseet og Alte Nationalgalerie. På denne byrundturen får du med de viktigste monumentene som er med på å gjøre Berlin til en av de mest kulturelle byene i Europa.

    Berlinerdomen


    På ettermiddagen kan du være med på en valgfri utflukt til slottet Sanssouci. Potsdam ble grunnlagt for over tusen år siden, men var en ubetydelig landsby inntil den ble valgt som residens av kurfyrst Fredrik Vilhelm I i 1660. Senere ble byen også residens for Preussens kongefamilie, og selv om Berlin var den offisielle hovedstaden i Preussen, og senere i keiserdømmet Tyskland, residerte hoffet for det meste i Potsdam. Byens mange slott ble i hovedsak bygget under Fredrik den store, med Sanssouci som det mest kjente. I kveld inviterer kapteinen til festmiddag om bord.

    Sancoussi i Potsdam

  • Dag 9: Berlin – Oslo

    Etter en god frokost tar vi farvel med skipet. Busstransport til lufthavnen i Berlin og direktefly tilbake til Oslo.

  • VIDEOPRESENTASJON AV REISEN

    Denne videoen gir et lite inntrykk av reisen og ett av skipene som benyttes.

  • VIKTIG INFORMASJON

    Helse
    Elvecruise er ikke tilrettelagt for personer med gangbesvær/bevegelseshemming. Ilandstigning skjer via en smal landgang og noen ganger kan skip ligge fortøyd side om side. Selv om de fleste har heis, vil det være en del trappetrinn på skipet. På utfluktene er det ofte mye gåing av både kortere og lengre varighet, og disse foregår ofte på brostein eller annet ujevnt underlag. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje og reise uten assistanse underveis.

    Forbehold
    Elver er naturbaserte, og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Skulle dette oppstå, forbeholder rederiet seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program. Det gis ikke refusjon for endringer i programmet forårsaket av force majeure.

    Det tas forbehold om endringer i program og flytider, samt justering av prisen som følge av økning i oljepriser, valuta­kurser, skatter og avgifter og andre uforutsette faktorer vi ikke har kontroll over.

Bildegalleri

Prisinformasjon

Prisen inkluderer:
- Fly Oslo–Praha/Berlin–Oslo 
- Flyskatter
- Transport flyplass–skip t/r
- Havneavgifter
- Åtte netters cruise i utvendig lugar
- Helpensjon om bord fra middag første dag til frokost siste dag
- Velkomst-cocktail
- Kapteinens festmiddag
- Drikkevarer om bord: vin, vann, juice, øl, kaffe og te, samt drinker i baren, men ikke champagne og vin fra vinlisten
- Wi-Fi 
- Underholdning om bord
- Hodetelefoner på utfluktene
- Norsk reiseleder fra Vista Travel

Prisen inkluderer ikke:
- Utfluktspakke (syv utflukter)
- Valgfrie utflukter (kan kun bestilles om bord)
- Tips til skipets mannskap, lokale guider og sjåfører på utfluktene
- Reise- og avbestillingsforsikring

Merk: på avgangen den 6. mai benyttes skipet MS Elbe Princesse, og på avgangen den 7. oktober (søsterskipet) MS Elbe Princesse ll

Utfluktspakke 7 utflukter kr 5 850

Utfluktspakke:
Utfluktspakken består av syv utflukter, merket med stjerne (*) i programmet. Ved å forhåndskjøpe pakken er du garantert plass og engelsktalende guide. Vista Travels reiseleder vil være med og oversetter for de som ønsker det. 
Utfluktene kan kjøpes enkeltvis om bord, men vil samlet koste mer enn om du forhåndskjøper pakken. Kjøper du utfluktene om bord risikerer du at noen av turene kan være utsolgt.

Program  utflukter    
Dag Sted Utfluktspakke Valgfri utflukt
1 Praha    
2 Praha Byvandring  
      Hradcany med Praha slott
3 Horin Utflukt til Litomerice  
4 Bad Schandau    Sachsische Schweiz  
5 Dresden Byrundtur  
  Meissen   Byvandring, besøk porselensfabrikk
6 Wittenberg Byrundtur  
7 Burg Utflukt til Magdeburg  
8 Berlin Byrundtur  
      Slottet Sanssouci
9 Berlin    


Tips:
I reiselivsnæringen utenfor Skandinavia er tips en viktig del av inntektsgrunnlaget for de ansatte. Når det gjelder tips til mannskapet, er rederiets anbefaling 10 euro pr. person pr. dag. Selv om tips er frivillig, oppfordrer vi våre gjester til å følge rederiets anbefaling. Det er også vanlig å tipse lokale guider og sjåfører på utfluktene. Et par euro til guiden og litt mindre til sjåføren.
 

Avganger & priser

AvreisedatoAvreisestedReisemålVarighetLedige plasserFra pris
07.10.2024OsloHistoriske byer langs Elben. Elvecruise fra Praha til Berlin
Reiseledere: Trine Strømme
9 dager825 980,-Bestill

Skip

MS Elbe Princesse
Skipet er spesialbygget for cruise på Elben og drives av to skovlhjul akterut på skipet. Interiøret er holdt i en lys, nordisk stil med innslag av klare farger. Om bord er det restaurant, salong med d...
MS Elbe Princesse ll
MS Elbe Princesse II er spesialbygget for cruise på Elben og drives av to skovlhjul akterut på skipet. Om bord er det restaurant, salong med danse- gulv, bar med liten terrasse, og soldekk. Gratis Wi-...