Skip to main content
Image: Vakre moseldalen

Sykkelcruise i eventyrlige Moseldalen

Cruiset går på Mosel, med en liten avstikker til Saar. Reisen tar deg forbi sjarmerende byer med hyggelige bindingsverkshus, åssider dekket av vinranker og en og annen borg. Gjennom noen av de mest kjente vingårdene i Tyskland langs en av de vakreste elvene som finnes. På sykkelturene trår du i ditt eget tempo, mens MS Olympia er vår trofaste følgesvenn. Du kan til enhver tid velge om du vil sykle eller om du heller vil slappe av på skipet. Når kvelden kommer er det tid til å fordøye dagens inntrykk og hygge seg med middag og godt selskap om bord. Sykkelcruise er en utmerket kombinasjon av aktivitet og avslapning!

Høydepunkter:
- Moseldalen med sine bratte vingårder
- Pittoreske Cochem i Moseldalen
- Romersk kulturarv i Trier
- Bernkastel-Kues med sin sjarmerende gamleby
- Vinbyen Zell kjent for hvitvinen Schwarze Katz
- Enkle sykkeletapper i idyllisk og lett terreng
- Saarburg ved elven Saar



Merk: i 2024 har vi avganger i begge retninger: Koblenz-Saarburg og Saarburg-Koblenz

Fritekstsøk

Dagsprogram

  • Retning Koblenz - Saarburg (motsatt retning - se lenger ned)
    Dag 1:
    Oslo – Bonn/Koblenz

    Du møter reiselederen på Oslo lufthavn om morgenen. (Avgangen 18. mai går fra Stavanger). Sammen flyr vi til Frankfurt. Fra flyplassen fortsetter vi med buss til Koblenz hvor vårt skip, MS Olympia, venter. Vi sjekker inn og finner oss til rette om bord.

    Koblenz - hvor Mosel renner ut i Rhinen

    Oslo – Bonn/Koblenz
  • Dag 2: Bonn/Koblenz – Alken – Cochem

    I løpet av morgenen har vi startet seilingen opp Mosel. Med skrånende vinmarker, borger og pittoreske landsbyer, er Moseldalen en sann eventyridyll. Første stopp er Alken hvor cruisets første sykkeletappe starter. Denne går via Moselkern til Cochem. Sykkelstiene langs Mosel er lette å sykle og selv om landskapet er variert er stiene relativt flate, og for det meste asfaltert. Sykkelstiene går ofte på begge sider av elven. Sykkelveien gjennom Mosel er også kjent som «Le Chemin de la Moselle» eller «Velo Tour Moselle» og er over 300 km lang. Den starter i Vosges-fjellene i Frankrike og ender ved Koblenz, der elvene Mosel og Rhinen møtes. Mosel deler også to fjellkjeder – Eifel og Hundsrück.



    Når vi ankommer Cochem er allerede skipet på plass. Cochem blir ofte kalt Moseldalens perle. Gamlebyen i Cochem består av smale gater, bindingsverkshus og mange små vinstuer. Ovenfor gamlebyen troner den imponerende borgen Reichsburg Cochem fra 1100-tallet. Borgen ble ødelagt av franske tropper i 1689, men bygd opp igjen i nygotisk stil på slutten av 1800-tallet. Du kan utforske byen på egen hånd, og er været fint frister det kanskje å ta en pause på en av utendørskafeene langs Mosel og smake på den lokale vinen? Skipet ligger til kai i Cochem over natten.
    Idylliske Cochem med Reichsburg Cochem tronende i bakgrunnen

    Bonn/Koblenz – Alken – Cochem
  • Dag 3: Cochem – Zell

    Etter frokost starter dagens sykkeletappe som går via Beilstein til Zell. Underveis passerer vi det som regnes som verdens bratteste vinmarker ved Bremmer Calmont. Her dyrkes det vindruer i skråninger med 65° helling!



    Etappen ender i den lille byen Zell, som ligger i Tysklands største enkeltstående vinområde med over seks millioner vinstokker. Zell vil for alltid være knyttet til den populære hvitvinen Schwarze Katz. Varemerket Schwarze Katz er registrert og beskytter et nøye avgrenset geografisk område av vinmarker som kan benytte navnet på sin vin. Like ovenfor byen ligger det gamle kruttårnet Pulverturm med utsikt over gamlebyen. Skipet ligger ved kai i Zell over natten og vi har god tid til å bli bedre kjent med den lille, sjarmerende byen.

    Cochem – Zell
  • Dag 4: Zell – Bernkastel-Kues

    Dagens etappe tar oss til to av de mest sjarmerende byene langs Mosel. Vi starter i Zell og sykler første etappe til Traben-Trarbach. Dette er en liten vinby og en av Tysklands mange dobbeltbyer som opprinnelig besto av to byer, beliggende på hver sin side av elven. Etter bybrannen i Trarbach i 1858 og i Traben i 1879, ble begge byene gjenoppbygd i jugendstil. I 1898 ble Trarbach og Traben slått sammen og forbundet med bro over Mosel. Traben-Trarbach ligger i delstaten Rheinland-Pfalz, og selv med omkringliggende områder er dagens innbyggertall bare litt over seks tusen.



    Videre går turen til romantiske Bernkastel-Kues, nok en dobbeltby. Bernkastel–Kues er en liten by med bare 7500 innbyggere, som opprinnelig besto av de to byene Bernkastel og Kues på hver sin side av elven. Bydelene har vært forbundet med bro over Mosel siden 1905. Den historiske bykjernen er svært sjarmerende, med bygninger som kan dateres tilbake til senmiddelalderen. Rundt den gamle markedsplassen er det mange bindingsverkshus, fortauskafeer og butikker. Høyt hevet over byen ligger ruinene av Landshut-borgen fra 600-tallet. Borgruinen kan besøkes enten til fots eller med en liten buss som går fra sentrum av byen. Skipet ligger til kai i byen over natten og det er god tid til å bli bedre kjent med denne sjarmerende byen.

    Zell – Bernkastel-Kues
  • Dag 5: Bernkastel-Kues – Mehring

    Sykkelruten i dag tar oss gjennom Piesport, som er det eldste vindyrkningsområdet i Tyskland – kjent for sine søte og fruktige Riesling-viner. Historien her går helt tilbake til romertiden, og den største romerske vinpressen nord for Alpene ble utgravd i området for noen år tilbake. Den er i dag delvis restaurert. Videre kommer vi til Neumagen-Dhron som er den eldste vinbyen i Tyskland før vi ender i Mehring, hvor skipet ligger ved kai til neste dag.

    Bernkastel-Kues – Mehring
  • Dag 6: Mehring – Trier

    Reisens korteste sykkeletappe gjøres unna i dag gjennom vinområdet Pfalzel på vei til Trier. Trier er en av Tysklands eldste byer og ble grunnlagt av keiser Augustus i år 16 f.Kr. Han ga byen navnet Augusta Treverorum, og gjorde den til regionhovedstad for den galliske delen av Romerriket. Trier er kjent for sine mange minner fra romertiden, deriblant den gamle byporten Porta Nigra, amfiteateret og ruinene av det romerske badet.
    Porta Nigra i Trier



    Byen er også det eldste bispesetet i Tyskland. I middelalderen var erkebiskopen av Trier en meget betydningsfull fyrste som kontrollerte enorme landområder. Filosofen Karl Marx, opphavsmannen til marxismen, ble født i Trier i 1818. I forbindelse med tohundreårs jubileet for hans fødsel ble det avduket en over fem meter høy bronsestatue av han i byen. Det blir god tid til å benytte ettermiddagen og kvelden til å gjøre deg bedre kjent med Trier, da skipet ligger til kai over natten.

    Mehring – Trier
  • Dag 7: Trier – Wasserbillig (Luxemburg) – Saarburg

    I dag seiler skipet først på Mosel før det tar inn på sideelven Saar. Tidligere var Saar en viktig transportåre for industrien i Saarland, som i hovedsak dreide seg om kull, jern og stål. Råmateriale og ferdige produkter ble fraktet med skip på Saar, via Mosel og Rhinen, til den store havnen i Rotterdam. Dagens sykkeletappe går først langs Mosel til Wasserbillig, som ligger i Luxembourg. Videre sykler vi til Saarburg, også kjent som «lille Venezia».
    Saarburg er en liten by med rundt åtte tusen innbyggere, som ligger i hjertet av vinområdet i Saardalen. Leuk, en liten sideelv av Saar, renner tvers gjennom byen og i sentrum stuper Wasserfall Saarburg (Saarburgfossen) 20 meter ned mellom husene, som er bygget tett på fossen. Ovenfor byen ligger slottet Saarburg, grunnlagt av grev Siegfried av Luxembourg for over tusen år siden. Borgen tilhørte kurfyrstene av Trier fra 1064 og var deres favorittresidens på 1300-tallet.

    Trier – Wasserbillig (Luxemburg) – Saarburg
  • Dag 8: Saarburg – Oslo

    Et opplevelsesrikt sykkelcruise er over og etter frokost sjekker vi ut av skipet. Vi reiser med buss til lufthavnen i Frankfurt og flyr direkte tilbake til Norge. ( For avgangen 18. mai fra Stavanger, flyr vi hjem fra Luxembourg via Amsterdam.)

  • Sykkeletapper

    Retning Koblenz-Saarburg:

    Dag 2     Alken – Cochem ca 29 km
    Dag 3 Cochem – Zell ca 39 km
    Dag 4 Zell – Traben-Trarbach – Bernkastel-Kues ca 43 km
    Dag 5 Bernkastel-Kues – Piesport – Neumagen-Dhron – Mehring    ca 47 km
    Dag 6 Mehring – Pfalzel – Trier ca 29 km
    Dag 7 Trier – Wasserbillig (Luxembourg) – Saarburg ca 38 km


    Retning Saarburg-Koblenz:

    Dag 2     Saarburg – Wasserbillig (Luxembourg) ca 39 km
    Dag 3 Trier – Pfalzel – Mehring ca 27 km
    Dag 4 Mehring – Piesport - Bernkastel-Kues ca 47 km
    Dag 5 Bernkastel-Kues – Traben-Trarbach – Zell    ca 43 km
    Dag 6 Zell – Beilstein – Cochem ca 38 km
    Dag 7 Cochem – Alken - Koblenz ca 53 km


    Alle oppgitte distanser er omtrentlige. Terrenget er godt egnet for fritids­syklister. Det informeres om dagens tur om bord, og deles ut kart. Det er ingen guiding på sykkelturene, men Vista Travels reiseleder sykler sammen med de fra gruppen som ønsker å sykle samlet.

  • Retning Saarburg-Koblenz (motsatt retning - se øverst)
    Dag 1:
    Oslo – Frankfurt - Saarburg

    Du møter Vista Travels reiseleder på Oslo lufthavn om morgenen. Sammen flyr vi til Frankfurt. Fra flyplassen fortsetter vi med buss til Saarburg hvor vårt skip, MS Olympia, venter. Etter at vi har sjekket inn og funnet oss til rette i lugaren, møtes vi til en velkomstdrink og presentasjon av skipets besetning, før vi går til middag. Den lille byen Saarburg, også kjent som «lille Venezia», ligger i hjertet av vinområdet i Saardalen. Leuk, en liten sideelv av Saar, renner tvers gjennom byen, og i sentrum stuper Wasserfall Saarburg (Saarburgfossen) 20 meter ned mellom husene, som er bygget tett på fossen. Ovenfor byen ligger slottet Saarburg, grunnlagt av grev Siegfried av Luxembourg for over tusen år siden. Borgen tilhørte kurfyrstene av Trier fra 1064 og var deres favorittresidens på 1300-tallet. Skipet ligger ved kai i Saarburg over natten.

  • Dag 2: Saarburg – Wasserbillig (Luxemburg) – Trier

    Skipet starter seilingen på elven Saar før det tar inn på Mosel. Sykkelstiene langs Mosel er lette å sykle og selv om landskapet er variert, er stiene relativt flate, og for det meste asfalterte. Sykkelstiene går ofte på begge sider av elven. Sykkelveien gjennom Mosel er også kjent som «Le Chemin de la Moselle» eller «Velo Tour Moselle» og er over 300 km lang. Den starter i Vosges-fjellene i Frankrike og ender ved Koblenz, der elvene Mosel og Rhinen møtes. Mosel deler også to fjellkjeder – Eifel og Hundsrück. Dagens sykkeletappe går først langs Saar til Wasserbillig, som ligger i Luxembourg. Videre sykler vi til Trier, en av Tysklands eldste byer, som ble grunnlagt av keiser Augustus i år 16 f.Kr. Han ga byen navnet Augusta Treverorum, og gjorde den til regionhovedstad for den galliske delen av Romerriket. Trier er kjent for sine mange minner fra romertiden, deriblant den gamle byporten Porta Nigra, amfiteateret og ruinene av det romerske badet. Byen er også det eldste bispesetet i Tyskland. I middelalderen var erkebiskopen av Trier en meget betydningsfull fyrste som kontrollerte enorme landområder. Filosofen Karl Marx, opphavsmannen til marxismen, ble født i Trier i 1818. I forbindelse med tohundreårs- jubileet for hans fødsel ble det avduket en over fem meter høy bronsestatue av han i byen. Det blir god tid til å deg bedre kjent med Trier, da skipet blir liggende ved kai over natten.

  • Dag 3: Trier – Mehring

    Reisens korteste sykkeletappe gjøres unna i dag, da vi sykler gjennom vinområdet Pfalzel på vei til Mehring. Mehring er en sjarmerende by med flere historiske bygninger, blant annet en gotisk kirke fra 1300-tallet. Byen ligger i en dal omkranset av bølgende åser og skog, og med en vakker innsjø med sykkelstier rundt. Skipet ligger ved kai til neste morgen.

  • Dag 4: Mehring – Bernkastel-Kues

    Sykkelruten i dag tar oss via Neumagen-Dhron, den eldste vinbyen i Tyskland, og videre gjennom Piesport, som er det eldste vindyrkningsområdet i Tyskland – kjent for sine søte og fruktige Riesling-viner. Historien her går helt tilbake til romertiden, og den største romerske vinpressen nord for Alpene ble utgravd i området for noen år tilbake. Den er i dag delvis restaurert. Videre går turen til romantiske Bernkastel-Kues, en av Tysklands mange dobbeltbyer som opprinnelig besto av to byer, beliggende på hver sin side av elven. Bernkastel–Kues er en liten by med bare 7 500 innbyggere, og som opprinnelig bestod av de to byene Bernkastel og Kues. Bydelene har vært forbundet med bro over Mosel siden 1905. Den historiske bykjernen er svært sjarmerende, med bygninger som kan dateres tilbake til senmiddelalderen. Rundt den gamle markedsplassen er det mange bindingsverkshus, fortauskafeer og butikker. Høyt hevet over byen ligger ruinene av Landshut-borgen fra 600-tallet. Borgruinen kan besøkes enten til fots eller med en liten buss som går fra sentrum av byen. Skipet blir liggende ved kai i Bernkastel-Kues over natten.

  • Dag 5: Bernkastel-Kues – Zell

    Dagens etappe tar oss til to av de mest sjarmerende byene langs Mosel. Vi starter i Bernkastel-Kues og sykler første etappe til den lille vinbyen Traben-Trarbach, nok en dobbeltby. Etter bybrannen i Trarbach i 1858 og i Traben i 1879, ble begge byene gjenoppbygd i jugendstil. I 1898 ble Trarbach og Traben slått sammen og forbundet med bro over Mosel. Traben-Trarbach ligger i delstaten Rheinland-Pfalz, og selv med omkringliggende områder er dagens innbyggertall bare litt over seks tusen. Etappen ender i den lille byen Zell, som ligger i Tysklands største enkeltstående vinområde med over seks millioner vinstokker. Zell vil for alltid være knyttet til den populære hvitvinen Schwarze Katz. Varemerket Schwarze Katz er registrert og beskytter et nøye avgrenset geografisk område av vinmarker, som kan benytte navnet på sin vin. Like ovenfor byen ligger det gamle kruttårnet Pulverturm med utsikt over gamlebyen. Skipet ligger ved kai i Zell over natten, og vi har god tid til å bli bedre kjent med den lille, sjarmerende byen.

  • Dag 6: Zell – Cochem

    Etter frokost starter dagens sykkeletappe som går via Beilstein til Cochem. Underveis passerer vi det som regnes som verdens bratteste vinmarker ved Bremmer Calmont. Her dyrkes det vindruer i skråninger med 65° helling! Cochem blir ofte kalt Moseldalens perle. Gamlebyen i Cochem består av smale gater, bindingsverkshus og mange små vinstuer. Ovenfor gamlebyen troner den imponerende borgen Reichsburg Cochem fra 1100-tallet. Borgen ble ødelagt av franske tropper i 1689, men bygd opp igjen i nygotisk stil på slutten av 1800-tallet. Du kan utforske byen på egen hånd, og er været fint, frister det kanskje å ta en pause på en av utendørskafeene langs Mosel og smake på den lokale vinen? Skipet ligger ved kai i Cochem over natten.

  • Dag 7: Cochem – Koblenz

    I dag kan du tilbringe dagen om bord og slappe av på soldekket. Nyt det vakre landskapet med skrånende vinmarker, borger og pittoreske landsbyer. Eller om du ønsker det, kan du sykle denne siste etappen som går fra Cochem via Moselkern og Alken frem til Koblenz. Koblenz, som ligger der Mosel munner ut i Rhinen, var en av de tyske byene som ble hardest rammet av bombetoktene under andre verdenskrig. Byen er siden blitt gjenoppbygd og fremstår i dag som en blanding av gammelt og nytt. Ved odden Deutches Eck (Det tyske hjørnet), står en monumental rytterstatue av keiser Wilhelm I og overvåker sammensmeltningen av de to elvene. Skipet ligger ved kai over natten.

  • Dag 8: Koblenz – Frankfurt – Oslo

    Et opplevelsesrikt sykkelcruise er over og etter frokost sjekker vi ut av skipet. Vi reiser med buss til Frankfurt og flyr direkte tilbake til Norge.

  • VIKTIG INFORMASJON

    Helse
    Elvecruise er ikke tilrettelagt for personer med gangbesvær/bevegelseshemming. Ilandstigning skjer via en smal landgang og noen ganger kan skip ligge fortøyd side om side. Selv om de fleste har heis, vil det være en del trappetrinn på skipet. På utfluktene er det ofte mye gåing av både kortere og lengre varighet, og disse foregår ofte på brostein eller annet ujevnt underlag. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje og reise uten assistanse underveis.

    Forbehold
    Elver er naturbaserte og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Skulle dette oppstå, forbeholder rederiet seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program. Det gis ikke refusjon for endringer i programmet forårsaket av force majeure.
    Det tas forbehold om endringer i program og flytider, samt justering av prisen som følge av økning i oljepriser, valuta­kurser, skatter og avgifter og andre uforutsette faktorer vi ikke har kontroll over.

Bildegalleri

Generell informasjon

Sykkel
Cruiseprisen inkluderer leie av lette unisex tursykler med syv gir og liten sykkelveske. Oppgi din høyde ved bestilling. Det er mulig å betale et tillegg for el-­sykkel. 

Pakketips
Vi anbefaler at du tar med lett jakke, regntøy, sykkelhjelm og gode sko (ikke sykkelsko). Skipet har ikke sykkelhjelmer til utlån.

Ikke-syklist
Du velger selv om du vil være med på sykkelturene eller ikke. Ønsker du å ta det med ro en av dagene, kan du tilbringe dagen om bord i stedenfor å sykle. Vi gjør oppmerksom på at lunsjen som serveres om bord, er svært enkel.

Prisinformasjon

Prisen inkluderer:
- Fly Oslo–Frankfurt t/r (Stavanger-Frankfurt/Luxembourg-Stavanger 18. mai 2024)
- Flyskatter
- Transport flyplass–skip t/r
- Havneavgifter
- Syv netters cruise i utvendig lugar
- Helpensjon fra middag første dag til frokost siste dag (lunsj består av nistepakke, som man smører selv under frokosten, eller enkel lunsj om bord for de som ikke sykler)
- Leie av unisex tursykkel
- Informasjonspakke med rutebok (én pr. lugar)
- Norsk reiseleder fra Vista Travel

Prisen inkluderer bruk av unisex tursykkel. Eventuelt tillegg for el-sykkel kr 1200 (på forespørsel).

Prisen inkluderer ikke:
- Drikkevarer
- Eventuelle fergebilletter (1–3 euro pr. ferge)
- Tips til skipets mannskap
- Reise- og avbestillingsforsikring

- Gluten- og laktosefri mat (kan forespørres mot et tillegg på 25,- euro pr person som må betales om bord). 

Tips
I reiselivsnæringen utenfor Skandinavia er tips en viktig del av inntektsgrunnlaget for de ansatte. Når det gjelder tips til mannskapet, er rederiets anbefaling 10 euro pr. person pr. dag. Selv om tips er frivillig, oppfordrer vi våre gjester til å følge rederiets anbefaling. Det er også vanlig å tipse lokale guider og sjåfører på utfluktene. Et par euro til guiden og litt mindre til sjåføren.


Helse
Elvecruise er ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede. Ilandstigning skjer via en smal landgang. Få skip har heis. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje og reise uten assistanse underveis og på eventuelle utflukter.

Forbehold
Elver er naturbaserte og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Skulle dette oppstå, forbeholder rederiet seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program. Det gis ikke refusjon for endringer i programmet forårsaket av force majeure.
Det tas forbehold om endringer i program og flytider, samt justering av prisen som følge av økning i oljepriser, valutakurser, skatter og avgifter og andre uforutsette faktorer vi ikke har kontroll over.

Avganger & priser

AvreisedatoAvreisestedReisemålVarighetLedige plasserFra pris
18.05.2024StavangerSykkelcruise i eventyrlige Moseldalen - fra Koblenz til Saarburg
Reiseledere: Øyvind Lind-Fossen
8 dagerFullbooket, venteliste19 980,-Book på venteliste
31.08.2024OsloSykkelcruise i eventyrlige Moseldalen - fra Saarburg til Koblenz
Reiseledere: Eeva-Liisa Støvne
8 dagerFullbooket, venteliste20 980,-Book på venteliste
07.09.2024OsloSykkelcruise i eventyrlige Moseldalen - fra Koblenz til Saarburg
Reiseledere: Eeva-Liisa Støvne
8 dagerFullbooket, venteliste21 980,-Book på venteliste
21.09.2024OsloSykkelcruise i eventyrlige Moseldalen - fra Koblenz til Saarburg
Reiseledere: Øyvind Lind-Fossen
8 dagerMer enn 820 980,-Bestill

Skip

MS Olympia
Fasilitetene om bord inkluderer restaurant, salong med bar, og delvis overbygget soldekk. Alle lugarene er utvendige og har bad med dusj, hårtørrer, TV, safe, lite kjøleskap og aircondition. Lugarene...