Verdt å vite om reiser generelt
Forsikring
Du er selv ansvarlig for å tegne de forsikringene du mener er nødvendige. Ved sykdom som oppstår under reisen, er det den reisende selv som må kontakte sitt forsikringsselskap og betale alle kostnader og utlegg, for eksempel for legebehandling, sykehusopphold eller spesiell hjemtransport.
Du er forpliktet til å konsultere lege før du bestiller reisen dersom du vet at helsetilstanden din ikke er god. Deltakelse på reisen skjer på eget ansvar.
På reiser innenfor EU anbefales det å ta med Europeisk helsetrygdkort (bestilles hos Helse Norge), som gir deg rett til dekning av nødvendig medisinsk behandling ved sykehus og/eller hos en behandler som er tilknyttet det offentlige helsevesenet i det landet du oppholder deg i.
Tapt og funnet
Gjestene må selv ta kontakt med rederiet eller hotellet hvis de har glemt igjen eiendeler. Kundeservice hos Vista Travel kan hjelpe til med kontaktinformasjon.
Spesialønsker og allergier
Noen gjester har spesielle ønsker i forbindelse med bestilling av reisen, for eksempel plassering av lugar på skipet eller rom med utsikt/ved siden av hverandre osv. Disse ønskene noterer vi gjerne på bestillingen og videreformidler til rette instans. Vi kan imidlertid ikke garantere at ønskene blir oppfylt.
Hvis du er allergisk mot visse typer matvarer, vil vi gjerne ha beskjed om dette ved bestilling, slik at vi kan videreformidle informasjonen til hotellet, rederiet – og eventuelt også til flyselskapet dersom det inngår servering på flyreisen. Vi kan likevel ikke garantere at hotellet kan imøtekomme spesielle diettønsker eller tilby en allergivennlig meny.
Spesielle matvarer i forbindelse med for eksempel glutenfri eller laktosefri kost kan være vanskelig å finne i enkelte land, hvor allergier ikke er like vanlig som i Norge.
Riktig navn i bestillingen
Vista Travel videreformidler ditt navn til flyselskapet. Det er derfor svært viktig at navnet i bestillingen er skrevet nøyaktig slik det står i passet.
Forsinket eller skadet bagasje
Dersom bagasjen din er forsinket eller skadet ved ankomst, er det viktig at du melder fra allerede i ankomsthallen til Arrival Service.
Du vil da få en PIR-rapport (Property Irregularity Report) med et unikt referansenummer. Denne må du ta godt vare på, da den også skal brukes ved eventuell kontakt med forsikringsselskapet ditt.
Ved skadet bagasje bør du i tillegg be om skriftlig bekreftelse på at skaden er meldt umiddelbart ved ankomst.
Vista Travel kan dessverre ikke fremskaffe denne dokumentasjonen på vegne av deg.
Ekstra bagasje
Dersom du ønsker bagasje utover det som er inkludert i flybilletten, må dette kjøpes på flyplassen ved sjekk inn.
Tilslutning
Dersom du trenger tilslutningsbilletter, ta kontakt med oss.
Bonusordninger hos flyselskaper
Du må selv legge inn eventuelle medlemskap i flyselskapets app eller fremvise og registrere medlemskap ved innsjekking på flyplassen. Vista Travel kan hverken bistå med, eller være ansvarlig for registrering av poeng.
Regler for opptjening av poeng og bonusfordeler varierer mellom de ulike flyselskapene. Vi anbefaler derfor at du selv sjekker gjeldende vilkår på flyselskapets nettsider.
Reiseinformasjon
Kontakt Vista Travel
Lurer du på noe?
Trenger du hjelp eller har du spørsmål om en reise? Fyll ut skjemaet så kommer vi tilbake til deg så snart som mulig. Vi prøver å svare på alle henvendelser innen to virkedager.