Studietur med AmaWaterways

Vista Travels Cathrine Ramstad Holden har vært på studietur med det eksklusive rederiet AMA Waterways. Her følger hennes rapport.

Torsdag 22. mars

Oslo – Amsterdam – ombordstigning



Det lå fremdeles store snøfonner langs rullebanen da jeg forlot Oslo lufthavn tidlig om morgenen. Da vi landet på Schiphol var det heldigvis snøfritt, men langt fra så vårlig og mildt som jeg hadde håpet det ville være i Nederland på denne tiden av året. Etter å ha hentet bagasjen gikk jeg til flyplassens offisielle møte­punkt, en diger rød- og hvitrutet kloss som lå midt i den store ankomsthallen, Schiphol Plaza. Her ble jeg ønsket velkommen til Amsterdam av to fra AmaWaterways kontor i England. Etter at det hadde kommet noen flere passaserer til samme Fam-Trip, ble vi ble ledet i flokk til AmaWaterways’ transferbuss. Kjøretiden fra flyplassen til kaien tok litt over tretti minutter. 

AmaKristina lå ved De Ruijterkade Oost, i sentrum av Amsterdam, kun noen få minutters gange fra hovedjernbanestasjonen. I tillegg til AmaKristina, lå det skip fra flere andre rederier her denne dagen; Avalon, Uniworld, 1Vista, A-Rosa og Viking Cruises. Bagasjen etterlot vi ved bussen. Den ble båret om bord av mannskapet og senere levert på lugaren. Da vi kom om bord fikk vi beskjed om at innsjekkingen startet kl. 16.00. I mellomtiden kunne vi spise lunsj og slappe av i salongen. Det var satt frem en enkel buffet, bestående av suppe, sandwicher og småkaker. Mellom kl. 13.00 og 16.30 var vi velkomne til å ta en Self-Guided Ship Tour. Jeg var en av de første som kom om bord, og da jeg hadde spist lunsj var klokken fremdeles bare litt over tolv. Siden vi lå til kai så sentralt som vi gjorde, benyttet jeg anledningen til å ta en liten spasertur for å friske opp mine geografiske kunnskaper om Amsterdam. Det ble en fin tur langs kanalene og gågatene i vårsolen.



Tilbake om bord gjorde jeg meg kjent med skipet. Førsteinntrykket av AmaKristina var meget bra. Skipet er elegant og nydelig innredet med varme farger, mørkt tre, store vinduer og friske blomster i vakre oppsatser over alt. AmaKristina hadde sin jomfrutur i 2017. Det er plass til totalt 156 passasjerer, og et mannskapet på 51 personer. Kapteinen var fra Nederland og Cruise Manageren var australsk. Resten av besetningen var i hovedsak østeuropeere, men alle snakket bra engelsk. 
Jeg begynte rundturen på nederste dekk (Piano Deck). Her er det noen få lugarer, en liten skjønnhetssalong (massasje og frisør) og et lite trimrom med noen få treningsapparater. 
På ­midtdekk (Cello Deck) lå hovedrestauranten forut og ­lugarer akterut. I restaurantene serveres det både frokost, lunsj og middag.

På hoveddekket (Violin Deck) ligger resepsjonen og en stor lys salong med panoramavinduer. Midt i salongen er det et lite buffetbord hvor det serveres wienerbrød tidlig om morgenen, Sip & Sail-snacks om ettermiddagen og nattmat. Salongen har også bar, piano og dansegulv. 

Mellom resepsjonen og salongen, på styrbord side, er det en liten suvenirbutikk og en kaffe-/testasjon som er tilgjengelig hele døgnet. På babord side er det et lite «bibliotek» som består av en sofagruppe, noen bøker og brettspill. Helt forut på skipet er det et lite uteområde med bord og stoler, delvis beskyttet for vær og vind av glassvegger. 

Akterut på hoveddekket ligger spesialrestauranten The Chef’s Table. Med plass til 28 gjester (fordelt å seks bord) har alle passasjerene anledning til å spise her én kveld i løpet av et syv-netters cruise. The Chef’s Restaurant har fast meny som er lik hver dag. Det koster ikke noe ekstra å spise her.

På Sun Deck er det ulike sittegrupper, Walking Track, et stort sjakkspill og basseng (opp­varmet!) med bar i den ene enden. Helt akterut står skipets sykler, og her er også det eneste tillatte røykeområdet om bord.
Det er heis mellom Violin, Cello og Piano Deck slik at alle lugarene kan nås med heis. For å komme opp til Sun Deck må man bruke en utendørs trapp fra Violin Deck.
Skipet har totalt 78 lugarer, fordelt på tre dekk. De minste lugarene ligger på nederste dekk og har små vinduer høyt på veggen. Innredningen og utformingen er ellers tilnærmet lik lugarene på midt- og hoveddekk. Lugarene på midtdekk og hoved­dekk har enten fransk balkong eller tvillingbalkonger – både fransk balkong og utvendig balkong. Ingen av lugarene er tilpasset rullestolbrukere. 

Det er totalt ni ulike lugarkategorier:
Suite To balkonger 33 m² Violin Deck
Kat. AA To balkonger 22 m² Violin deck
Kat. AB To balkonger 22 m² Cello Deck
Kat. BA To balkonger 20 m² Violin Deck
Kat. BB To balkonger 20 m² Cello Deck
Kat. CA Fransk balkong 16 m² Violin & Cello Deck
Kat. CB Fransk balkong 14 m² Violin Deck
Kat. D Små vinduer 15 m² Piano Deck
Kat. E Små vinduer 15 m² Piano Deck

Alle lugarene har kjøleskap, safe, hårtørrer, badekåper og tøfler, samt iMac som fungerer både som datamaskin og TV. Det er gratis Wi-Fi på hele skipet. Andre detaljer på lugaren:

  • Nattlys på badet
  • To dusjhoder – både vanlig og regndusj
  • Uttrekkbar tørkesnor på badet
  • Skojern i metall
  • Paraplyer
  • God garderobeplass – et dobbeltskap med kleshengere, og et høyt skap med hyller 
  • Flaskevann (påfyll av ny flaske hver dag)
  • Ørepropper og audioguide (til bruk på utfluktene)
  • USB uttak og stikkontakt ved sengen

Vi var tilsammen cirka 110 reisebyråagenter på dette minicruiset. De fleste var fra Storbritannia og Irland, fra Norge var vi kun to. Vertskapet besto av åtte personer fra AmaWaterways’ kontor i England, ledet an av deres hyggelige sjef Stuart Perl. 

Klokken 17.00 møttes vi alle i salongen for velkomstdrink og kanapeer. Etter første fellesskål var det gjennomgang av skipets sikkerhetsrutiner, etterfulgt av velkomsttaler av kapteinen, Cruise Manager og Stuart Perl.



Mens vi hygget oss i salongen kastet skipet loss. Fra havneområdet i Amsterdam seilte vi gjennom en liten sluse for å komme inn på den kunstige innsjøen Ijsselmeer. Knappe fire timer senere la vi til kai i Lelystad.

Med bobler i glasset og bølger som slo mot baugen begynte vi alle å komme i cruisemodus. Og nå var tiden kommet for vårt første ordentlige måltid om bord. Bordplasseringen til middag var tilfeldig – basert på loddtrekking av bordnummer ved inngangen til restauranten. Jeg kom på et hyggelig åttemannsbord med syv engelskmenn/kvinner. Kveldens meny var en utsøkt Chaine de Rotisseurs velkomstmiddag. Man kunne enten ta den fireretters menyen sjefskokken anbefalte, eller sette sammen en egen meny hvor det var flere valgmuligheter innen både forrett, suppe, hovedrett og dessert. På AmaWaterways er vin, øl og mineralvann inkludert til lunsj og middag, og det ble skjenket sjenerøst av utvalgte franske viner. Etter middag kunne de som ønsket avslutte kvelden med musikalsk underholdning i salongen.

 

Fredag 21. mars

Lelystad



Frokosten ble servert i restauranten fra kl. 07.00. På buffeten var det fersk frukt, pålegg, brød, croissanter og amerikanske frokostspesialiteter som bagels med røkelaks. I tillegg sto det en kokk i buffeten som lagde speilegg, omelett og Eggs Bendict på bestilling. Av drikkevarer kunne man velge mellom kaffe, te og flere ulike typer juice – inkludert selvpresset appelsinjuice. Det var også musserende vin – for de som ønsket å starte dagen med en Mimosa. 

Klokken 09.00 var det oppmøte for dagens utflukter. Før avreise hadde vi fått mulighet til å velge mellom tre ulike: Besøk på et skipsverft, byvandring i Kampen (en gammel by en halvtimes kjøretur fra Lelystad) eller sykkeltur. På et ordinært cruise kan passasjerene også velge mellom to-tre utflukter i hver havn. Vanligvis er én av de en vandre- eller sykkeltur. For de som foretrekker å sove lenge om morgenen, tilbys det også ofte en utflukt som starter litt senere på dagen. Kort sagt – noe for alle.

På dette cruiset hadde jeg, og rundt førti andre, valgt sykkelturen. Vi var derfor en stor gruppe som møttes på kaien hvor alle syklene var fraktet ned fra Sun deck og stilt opp langs skute­siden. Etter å ha funnet en sykkel som passet, kunne vi få hjelp av en fra mannskapet til å justere sykkelsetet o.l. Sykkelhjelm var obligatorisk tilleggsutstyr.



Lelystad ble grunnlagt så sent som i 1967 og er bygget på tørrlagt land. Området er flatt og godt egnet for sykkelturer. Turen ble ledet av tre lokale sykkelguider. Før avgang fortalte de at den planlagte sykkelturen var 20 kilometer lang og ville ta rundt tre timer. Dessverre var ikke været helt på vår side. Det kun 4–5 varmegrader og frisk (bitende kald) vind fra sjøen. Omtrent halvveis på turen hadde vi en kaffepausen på en kafé i et fuglereservat, hvor vi fikk varmet oss litt. Det ble også noen andre korte stopp underveis, hvor sykkelguidene fortalte om Lelystad og området. Det ble en fin tur på gode sykkelveier, men de fleste av oss var nok ganske gjennomfrosne da vi kom tilbake til skipet. Det var derfor ekstra hyggelig å bli ønsket velkommen om bord igjen med varme, fuktige kluter til å vaske hendene med, og en kopp rykende, varm sitronte. 

Etter morgenens fysiske anstrengelse syntes vi at vi fortjente en god lunsj – og det fikk vi! Lunsjen er en kombinasjon av buffet og á la carte. På buffeten var det kalde forretter og salater, samt en kokk som lagde thai curry med scampi eller kylling. I tillegg kunne man bestille suppe og varme hovedretter fra menyen. Til dessert var det et stort, fristende dessertbord.



 

Mens vi spiste begynte skipet på seilasen tilbake til Amsterdam. Etter lunsj tok jeg en liten tur på Sun Deck for å få et inntrykk av hvor hyggelig det kan være å sitte der mens skipet seiler. Men det ble for kaldt. Jeg hentet i stedet en kopp te som jeg drakk mens jeg beundret utsikten fra den franske balkongen i lugaren – med dørene lukket.

Klokken 15.00 var det tid for faglig påfyll i form av foredrag og diskusjoner. Vi ble delt i to grupper – den ene møttes i salongen og den andre i restauranten. Etterpå byttet vi plass. Her fikk vi en presentasjon av AmaWaterways, både om selskapets historie og produktet. AmaWaterways har siden starten vært et nytenkende og innovativt rederi. Mye av det som tilbys på andre rederier og skip, ble opprinnelig introdusert av AmaWaterways. I 2019 får de et nytt skip – AmaMagna – (bokstavelig talt) den største nyheten i selskapets historie. AmaMagna blir 22 meter bred, noe som er nesten dobbelt så bredt som standardbredden på elvecruiseskip i dag. 



 

Litt om AmaWaterways:

  • Tvillingbalkonger 
  • Gratis Wi-Fi
  • Tilbud om aktive utflukter (sykkel/gåturer) i de fleste havner
  • Mulighet til å låne sykler for turer på egen hånd
  • Chef’s Table spesialrestaurant (uten tillegg)
  • Sip & Sail cocktail – en time om ettermiddagen hvor det er gratis vin, øl og snacks i salongen
  • Utvalgte europeiske viner inkludert til lunsj om middag
  • Fra 2019 har de Wellness Host på alle skipene, som arrangere yogatimer, treningsklasser o.l.
  • 10 av AmaWaterways skip er topprangert i Berlitz River Cruise Guide
  • Ama er det høyest rangerte cruiserederiet i Europa 
  • De har ingen markedsføring direkte mot kundene, men foretrekker å selger gjennom reisebyråer
  • Gjennomsnittsalderen på passasjerene er 63 år

 

Før middag ble vi igjen samlet til cocktailselskap i salongen. hvor blant annet cruise manageren fortalte litt om sin jobb og alle de ulike oppgavene han har. I tillegg til å ha ansvaret for underholdningen og utfluktene, er han også concierge og fikser alt mulig for gjestene, blant annet teaterbilletter og private utflukter.

I kveld var jeg en av de heldige som hadde fått invitasjon til å spise middag i The Chef’s Table – skipets spesialrestaurant. Her fikk vi fikk servert et utsøkt måltid, bestående av fem omfattende retter med mange spennende smakskombinasjoner. Kjøkkenet var en del av restauranten, kun adskilt med glassvegger, så mens vi spiste kunne vi se kokken forberede neste rett.



 

Lørdag 22. mars
Hjemreise



Etter nok en nydelig frokost var det ilandstigning ved ni-tiden. Ved gangveien ble vi ønsket god tur hjemover av alle fra AmaWaterways Englands-kontor. Ama-bussen kjørte oss tilbake til flyplassen.


 

Jeg hadde høye forventinger til AmaWaterways, og de ble absolutt innfridd. Skipet er luksuriøst og med høy standard, både innen innredning, service og mat. Men, det jeg syntes virkelig hevet opplevelsen til femstjerners pluss, var rederiets «attention to detail» – alle de små tingene som var nøye gjenomtenkt med ønske om å gjøre cruiset ekstra komfortabelt og minnerikt.

Takk for et flott cruise!