Flyreise med SAS

Vista Travel samarbeider med SAS på en rekke av våre destinasjoner. Skal du ut å reise med Vista Travel og SAS, finner du praktisk informasjon her.

Verdt å vite om SAS

Utvid alle

Bagasje

På reiser med SAS kan du sjekke inn én koffert á 23 kg og ta med en håndbagasje á maks 8 kg, du kan i tillegg ha med en liten veske (under setet).

Innsjekking

I avreisebrevet vi sender ut ca. 14 dager før avreise, vil du få opplyst bookingreferansen du bruker når du sjekker inn på flyplassen.

Du kan sjekke inn i automatene på flyplassen, i skranken eller i SAS sin app.

Husk å ta med deg passet ditt.

Vi anbefaler å møte på flyplassen to timer før avgang.

Sitte sammen på flyet

Du har mulighet til å forhåndsbestille plass på flyet for å sørge for at reisefølget sitter sammen. Det koster xxx t/r og bestilles i de fleste tilfeller i bestillingssteg 2, under Øvrige valg. 

Plassrefursjon er ikke refunderbart.

Flybilletter

Du får ikke fysiske flybilletter, men bruker bookingreferansen du mottar i avreisebrevet ca. 14 dager før avreise.

Forsinket bagasje

Dersom bagasjen din ikke kommer med samme fly som deg, må du straks melde fra til SAS representanter på flyplassen.

Der må du opprette en Property Irregularity Report (PIR) med et unikt referansenummer (f.eks. ARNSK12345). Dette må du ta godt vare på.
Referansenummeret kan du bruke til å spore den forsinkede bagasjen på nett. Når de finner bagasjen din, tar de kontakt for å avtale levering.

Ha bagasjekvitteringen tilgjengelig for å hjelpe deg med å identifisere bagasjen. Hvis du ikke har papirkvitteringen med deg, finner du den digitalt i SAS-appen under "Mine reiser"

Hvis du må kjøpe toalettsaker eller andre nødvendige ting du hadde i den innsjekkede bagasjen, eller leie viktig utstyr fordi ditt er forsinket, er det lurt å sjekke hva reiseforsikringen dekker, dersom bagasjen din forsvinner eller er forsinket. 

Skadet bagasje

Dersom bagasjen din er skadet, må du ta kontakt med en av SAS sine representanter ved bagasjeskranken. Der oppretter du en skaderapport (PIR) - husk å ta vare på referansenummeret.

Hvis du oppdager skaden etter at du har forlatt flyplassen, kan du sende inn et krav om skadet bagasje på nett.


Anbefalt informasjon å ha tilgjengelig når du sender inn kravet:
Din bookingreferanse, bestillingsreferanse, PIR-referansen, bilder av den skadede bagasjen, merke/navn på bagasjen, alder, innkjøpspris og kvittering på den skadede bagasjen.

Kompensasjon ved forsinket fly

Forsinkelse på din flyvning kan oppstå, vanligvis på avreisedagen, og vi forstår at dette kan være frustrerende.

Hvis avgangen din er forsinket med mer enn to timer, har du rett til måltider og alkoholfri drikke i rimelig forhold til ventetiden. Utgifter til måltider og alkoholfri drikke skal være rimelige. Husk å ta vare på de originale kvitteringene.

Hvis du har pådratt deg ekstra utgifter på grunn av et forsinket eller kansellert fly, kan du be om erstatning gjennom vårt nettskjema.

Sørg for å legge ved en kopi av originalkvitteringene dine.

Mat og drikke om bord

Du kan bestille snacks og drikke fra menyen i setelommen om bord på de fleste flygningene. Kaffe og te er alltid gratis.

SAS sine alternativer for mat og drikke om bord avhenger av hvor du reiser, hvor langt du flyr og tid på dagen. De serverer ikke mat eller drikke på korte flyvninger.

Du kan forhåndsbestille vanlige måltider opptil 18 timer før avgang og spesialmåltider 24 timer før avgang. Ta kontakt med Vista Travel for bestilling.

Det er kun mulig å betale med kredittkort om bord på flyet.

Riktig navn i bestillingen

Tilslutning

Foregår din rejse fra København, kan vi søge om tilslutning fra Aalborg. Forventet pris ca. 1.500,- pr. person. Da din bagage checkes ind for hele rejsen allerede fra afrejselufthavnen i provinsen, skal der ikke foretages fornyet check-in i København. For bestilling af tilslutning og spørgsmål beder vi dig kontakte os på tlf. 70 20 98 99.

Er flyet i rute?

For å se om ditt fly er i rute, kan du gå inn på denne siden og finne informasjon. Du finner selvfølgelig også oppdatert informasjon på skjermene på flyplassen.

Vil du sørge for at du mottar den nyeste informasjonen om din flyreise, anbefaler vi at du enten laster ned SAS sin app eller at du dagen før avreise, finner ditt fly på https://www.norwegian.no/mine-reiser#/ Her bruker du bookingreferansen du fikk i avreisebrevet og etternavnet til bestiller.