Dagsprogram

  • Dag 1: Oslo – Porto

    Du møter Vista Travels reiseleder på Oslo lufthavn og sammen flyr vi til Porto. Mellomlanding og flybytte underveis. Fra flyplassen blir vi kjørt med buss til skipet, som ligger ved kai i bydelen Vila Nova de Gaia, på den andre siden av elven for gamlebyen i Porto. Vi sjekker inn og finner oss til rette om bord.

    Oslo – Porto
  • Dag 2: Porto – Caldas de Aregos

    Portugals nest største by har en strategisk beliggenhet ved utløpet av Douro, og kjennetegnes av fargerike husfasader, rød takstein, staselige broer og vakre bygninger. Byen ga navn til både Portugal og portvin, og var avreisehavn for tidligere tiders sjøfarere. I den gamle bydelen Ribeira, som står på UNESCOs verdensarvliste, kan du føle historiens sus. Etter frokost er det byrundtur*. Fra kaien i Villa Nova de Gaia kjører vi over Dom Luis I broen, som ble bygget på 1880-tallet av den franske ingeniøren Theophile Seyrig, en av Gustave Eiffels elever.



    Vi ser Palacio da Bolsa (børsen) og San Fransisco-kirken, også kjent som Den gylne kirken. Porto er kanskje best kjent som portvinens hovedstad, og i Vila Nova de Gaia ligger portvinshusene på rekke og rad langs elven. Vi skal besøke et av dem, og det blir selvsagt smaksprøver av den dyrebare «nektaren». Retur til skipet for lunsj. Mens vi spiser kaster skipet loss og cruiset begynner. Douro har sitt utspring i den nordspanske provinsen Saro, og er den tredje lengste elven på den iberiske halvøya. I løpet av ettermiddagen passerer vi Carrapatelo­slusen, som med sine 36 meter er den høyeste i Vest-Europa. Fra soldekket kan du beundre landskapet på begge sider av elven, hvor vinranker og oliventrær har klort seg fast i snart to tusen år. Vi seiler godt fire timer til Caldas de Aregos hvor skipet blir liggende over natten.

    Porto – Caldas de Aregos
  • Dag 3: Caldas de Aregos – Pinhão

    Om morgenen fortsetter seilasen og i 11.00-tiden ankommer vi Pinhão. Her skal vi på utflukt* til Vila Réal og 1700-tallspalasset Solar de Mateus. Palasset er kjent fra etiketten til Mateus­vinflaskene og regnes som et av de beste eksempler på barokkarkitektur i Portugal. Det blir også tid til en spasertur i den vakre parken, hvor hovedbygningen speiler seg i en liten innsjø foran palasset og hagen ser ut som om den er klippet med neglesaks. Her finnes også en flott 35 m lang tunnel dannet av sedertre.



    Skipet ligger til ro i Pinhão over natten. Ta gjerne en spasertur i land på egen hånd før middag og besøk byens togstasjon som er vakkert dekorert med azulejos (blå-hvite keramikkfliser).

    Caldas de Aregos – Pinhão
  • Dag 4: Pinhão – Vega de Terrón

    Vi seiler videre gjennom det UNESCO-­vernede landskapet hvor druerankene vokser i terrasser oppover dalsidene. Hele Dourodalen er som en vakker, frodig hage – det er bare å nyte skjønnheten. Vi passerer slusene ved Valeira og Pocinho før vi legger til kai i den spanske grensebyen Vega de Terron.



    Etter lunsj blir vi med på en utflukt* til Castelo Rodrigo. Den lille portugisiske byen ligger nær grensen til Spania og ruinene av slottet som har gitt byen sitt navn, vitner om århundrer med turbulent historie.

    Pinhão – Vega de Terrón
  • Dag 5: Utflukt til Salamanca

    I dag er det heldagsutflukt* til den spanske middelalderbyen Salamanca, som ble grunnlagt av kartagerne tre hundre år f.Kr. Spanias eldste universitet – grunnlagt i 1218, ligger i Salamanca, men byen er også kjent for en rik ornamentert arkitektur i en blanding av romersk, arabisk og barokk stil. Den historiske bykjernen står på UNESCOs verdensarvliste. Høydepunktene på byvandringen er elegante Plaza Major, universitetet, Casa de las Conchas (skjellhuset), den gamle og nye katedralen og den romerske broen – Puente Romano. Vi spiser lunsj på en hyggelig restaurant og får oppleve et forrykende flamencoshow.
    Retur til skipet som har forflyttet seg til Barca d’Alva. Skipet seiler videre i 18.00-tiden og ankommer Pocinho om kvelden og blir liggende over natten.

    Utflukt til Salamanca
  • Dag 6: Pocinho – Régua

    Om morgenen begynner vi seilasen tilbake nedover elven. Fra soldekket kan du beundre utsikten mot de frodige dalsidene.



    Etter lunsj legger vi til i Régua hvor det blir en utflukt* til Lamego, hvor vi skal besøke pilegrimskirken Nossa Senhora dos Remèdios. Den vakre kirken ble påbegynt i 1780, og besøkes av pilegrimer fra hele landet. Det er bygget en monumental trapp med 686 trinn opp til helligdommen. Trappen er i barokkstil og delt i flere nivåer med terrasser utsmykket med kapeller, statuer, fontener og obelisker. Skipet venter på oss i Régua. Her blir vi liggende ved kai til neste dag.

    Pocinho – Régua
  • Dag 7: Régua – Porto

    Vi seiler videre tidlig om morgenen og etter lunsj anløper vi Porto. Det er mulig å være med på en valgfri utflukt til Guimarães, ofte omtalt som vuggen til nasjonen Portugal. Her skal man på spasertur gjennom de trange gatene, og får blant annet se utsiden av hertugpalasset fra 1400-tallet, som tilhørte det fjerde og siste portugisiske monarkiet. I dag er Guimarães en travel liten by der tradisjon og moderne liv er forent i harmoni ved foten av det skogkledde Serra de Penha-fjellet. Fyrstedømmet Bragança satt ved makten her fra 1640 til den 5. oktober 1910, dagen da Portugal ble erklært republikk. I 2001 ble sentrum erklært som et UNESCOs verdensarvsted, og i 2012 ble Guimarães erklært europeisk kulturhovedstad.



    For de som ikke drar på utflukt kan ettermiddagen nytes i Porto, kanskje til litt shopping? Den siste natten ligger skipet ved kai i Vila Nova de Gaia.

    Régua – Porto
  • Dag 8: Porto – Oslo

    Etter en god frokost sier vi farvel til skipet. Transport til flyplassen og fly tilbake til Oslo. Mellomlanding og flybytte underveis.

  • VIKTIG INFORMASJON

    Helse
    Elvecruise er ikke tilrettelagt for personer med gangbesvær/bevegelseshemming. Ilandstigning skjer via en smal landgang og noen ganger kan skip ligge fortøyd side om side. Selv om de fleste har heis, vil det være en del trappetrinn på skipet. På utfluktene er det ofte mye gåing av både kortere og lengre varighet, og disse foregår ofte på brostein eller annet ujevnt underlag. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje og reise uten assistanse underveis.

    Forbehold
    Elver er naturbaserte og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Skulle dette oppstå, forbeholder rederiet seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program. Det gis ikke refusjon for endringer i programmet forårsaket av force majeure.
    Det tas forbehold om endringer i program og flytider, samt justering av prisen som følge av økning i oljepriser, valuta­kurser, skatter og avgifter og andre uforutsette faktorer vi ikke har kontroll over.