Dagsprogram

  • Dag 1: Oslo – Mainz – Rüdesheim

    Du møter Vista Travels reiseleder på Oslo lufthavn, og sammen flyr vi mot reisemålet. Fra flyplassen blir vi kjørt med buss til kaien i Mainz, hvor MS Aurora venter. Mainz, hovedstaden i Rheinland-Pfalz, ligger der elvene Main og Rhinen møtes og er kjent som boktrykkerkunstens by. Etter at vi har sjekket inn og funnet oss til rette i lugaren, møtes vi til en velkomstdrink og presentasjon av skipets besetning, før vi går til middag. Skipet kaster loss og setter kursen mot Rüdesheim som vi ankommer et par timer senere. Ta gjerne en tur i land og spaser gjennom byen til den livlige gågaten, Drosselgasse. Gaten er kun 140 meter lang og er kjent for sine bindingsverkshus og mange små kneiper og tavernaer. Her kan du smake på den lokale vinen eller byens spesialitet – Rüdesheimer kaffee. Denne kaffen minner litt om Irish Coffee, men whiskyen er byttet ut med den lokalproduserte brandyen Asbach Uralt. Skipet ligger ved kai over natten.

    Fra Drosselgasse i Rüdesheim

  • Dag 2: Rüdesheim

    Etter frokost spaserer vi inn til sentrum og tar taubanen over vinmarkene opp til Niederwald Denkmal, hvor det venter en storslått utsikt over dalen. Taubanen åpnet i 1954 og ved 50-års jubileet i 2004 hadde den fraktet over 30 millioner passasjerer. I Elvis’ film G. I. Blues (1960) synger han «Pocketful of Rainbows» svevende i gondol nr. 76.

    Taubanen over vinmarkene i Rüdesheim


    Tilbake i sentrum får du litt tid på egen hånd, kanskje du vil kikke litt i de hyggelige, små butikkene? Eller du kan besøke en annen av byens severdigheter, Siegfrieds mekaniske musikkabinett, som har utstilt over tre hundre selvspillende instrumenter. Skipet seiler videre om ettermiddagen.

    Koselige Rüdesheim

    Rüdesheim
  • Dag 3: Cochem – Bernkastel-Kues

    I løpet av natten har vi seilt inn på Mosel og ved frokosttider legger vi til kai i Cochem, Moseldalens perle, som er omkranset av åser med vakre vingårder.

    Cochem i Moseldalen med borgen Reichsburg Cochem


    Etter frokost skal vi på en byrundtur, først med et minitog, og deretter til fots i gamlebyen. Gamlebyen i Cochem består av sjarmerende, smale gater, bindingsverkshus og mange små vinstuer. Etter byvandringen er det tid på egen hånd, kanskje har du lyst til å besøke den imponerende borgen Reichsburg Cochem fra 1100-tallet, der den troner høyt over gamlebyen. Borgen ble ødelagt av franske tropper i 1689, men bygd opp igjen i nygotisk stil på slutten av 1800-tallet. Eller du kan ta en rusletur i de idylliske gatene mellom arkitektoniske perler og ta en pause på en av utendørskafeene langs Mosel for å smake på den lokale vinen. Skipet fortsetter seilasen gjennom Moseldalens vakre landskap, som nytes best fra skipets soldekk.

    Vakre Moseldalen


    Vi ankommer Bernkastel-Kues sent om kvelden, og skipet blir liggende ved kai over natten.

  • Dag 4: Bernkastel-Kues – Trier

    Bernkastel–Kues, som opprinnelig besto av de to byene Bernkastel og Kues på hver sin side av elven, er en liten by med bare 7 500 innbyggere. Bydelene har vært forbundet med bro over Mosel siden 1905. Den historiske bykjernen er svært sjarmerende, med bygninger som kan dateres tilbake til senmiddelalderen. Rundt den gamle markedsplassen er det mange bindingsverkshus, fortauskafeer og butikker. Høyt hevet over byen ligger ruinene av Landshut-borgen fra 600-tallet. Borgruinen kan besøkes enten til fots eller med en liten buss som går fra sentrum av byen. Skipet seiler videre ved lunsjtider og ankommer Trier om kvelden.

    Fra Bernkastel-Hues

  • Dag 5: Trier – Traben-Trarbach

    Etter frokost skal vi på byrundtur i Trier. Trier ble grunnlagt av keiser Augustus i år 16 f.Kr. Han ga byen navnet Augusta Treverorum, og gjorde den til regionhovedstad for den galliske delen av Romerriket. Trier er kjent for sine mange godt bevarte romerske bygninger, deriblant byporten Porta Nigra, amfiteateret og ruinene av det romerske badet. Byen er også det eldste bispesetet i Tyskland.

    Den romerske Porta Nigra (Den sorte porten) i Trier


    I middelalderen var erkebiskopen av Trier en meget betydningsfull fyrste som kontrollerte enorme landområder. Filosofen Karl Marx, opphavsmannen til marxismen, ble født i Trier i 1818. Vi besøker blant annet kurfyrstens hage og basilikaen, før du får litt tid på egen hånd. Skipet seiler videre tidlig ettermiddag og legger til kai i Traben-Trarbach sent om kvelden.

    Fra torget i Trier

  • Dag 6: Traben-Trarbach – Koblenz

    Skipet ligger til kai i Traben-Trarbach over natten, og mens vi ennå sover seiler det videre mot Koblenz. Du kan se frem til en avslappende dag med seilas på Mosel, og i løpet av dagen skal vi gjennom hele syv sluser, før vi når Koblenz om ettermiddagen. Koblenz, som ligger der Mosel munner ut i Rhinen, var en av de tyske byene som ble hardest rammet av bombetoktene under andre verdenskrig. Byen er siden blitt gjenoppbygd og fremstår i dag som en blanding av gammelt og nytt. Ved odden Deutches Eck (Det tyske hjørnet), står en monumental rytterstatue av keiser Wilhelm I og overvåker sammensmeltningen av de to elvene. Før cruisets siste middag har du tid til å ta en tur i land. Skipet seiler videre sent om kvelden.

    Deutches Eck i Koblenz der Mosel møter Rhinen

  • Dag 7: Mainz – Oslo

    Om morgenen er vi tilbake i Mainz. Etter en god frokost tar vi farvel med skipet. Busstransport til flyplassen og hjemreise.

  • VIKTIG INFORMASJON

    Helse
    Elvecruise er ikke tilrettelagt for personer med gangbesvær/bevegelseshemming. Ilandstigning skjer via en smal landgang og noen ganger kan skip ligge fortøyd side om side. Selv om de fleste har heis, vil det være en del trappetrinn på skipet. På utfluktene er det ofte mye gåing av både kortere og lengre varighet, og disse foregår ofte på brostein eller annet ujevnt underlag. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje og reise uten assistanse underveis.

    Forbehold
    Elver er naturbaserte og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Skulle dette oppstå, forbeholder rederiet seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program. Det gis ikke refusjon for endringer i programmet forårsaket av force majeure.
    Det tas forbehold om endringer i program og flytider, samt justering av prisen som følge av økning i oljepriser, valuta­kurser, skatter og avgifter og andre uforutsette faktorer vi ikke har kontroll over.