Normandie - i krigens fotspor
Militærhistorisk elvecruise på Seinen og landgangsstrendene i Normandie
Venteliste

  • Avreisested
    Oslo
  • Destinasjon
    Normandie
  • Gyldig fra
    26-09-2019
  • Gyldig til
    02-10-2019
  • Varighet
    7 dager
  • Overnatting
    Lugar
  • Transport
    Fly
  • Pris
    fra 15.990,-
MERK: denne reisen er fulltegnet. Ønsker du eventuelt å stå på venteliste, i tilfelle en avbestilling, send oss en forespørsel eller kontakt oss på 21 99 56 00.
«OK, let’s  go!» sa general Eisenhower 5. juni 1944 – D-dagen er 6. juni. Da hadde han tatt en av andre verdenskrigs vanskeligste beslutninger. Vi sier også «La oss dra!», og seiler på Seinen fra Paris til Honfleur – i et historisk landskap med en serie kåserier som gir bakgrunn for det vi skal se. Fra Honfleur drar vi over land til Arromanches, Caen og Bayeux, med invasjonsstrender, museer og minnesmerker, krigskirkegårder og gamle slott. I Normandies idyll av lange strender, hvite klipper, eplehager og bondegårder sto et  av krigens viktigste slag. Reiseleder og foredragsholder på turen er pensjonert brigader Erik Ianke.

Noen høydepunkter:
  • Elvecruise på Seinen fra Paris til Rouen og Honfleur
  • Historiske Rouen hvor Olav den hellige ble døpt i 1014
  • Sjarmerende Honfleur
  • Pegasus-broen over Caen-kanalen
  • Arromanches og museet over den kunstige Mulberry-havnen
  • Omaha Beach
  • Det norske minnesmerket i Villons-les-­Buissons
  • Museet Le Mémorial de Caen
  • Kåserier underveis med brigader Erik Ianke

Program

Dag 1, torsdag 26. september
Oslo – Paris

Du møter Vista Travels reiseleder på Oslo lufthavn om morgenen og sammen flyr vi med Air France direkte til Paris. Fra flyplassen er det busstransport til MS Botticelli, som ligger ved kai nær Eiffel­tårnet. Vi sjekker inn og finner oss til rette i lugaren, før vi samles til en velkomstdrink etterfulgt av middag. Dersom vannstanden tillater det, seiler skipet på et kveldscruise gjennom den vakkert opplyste byen. Vi ligger ved kai i Paris over natten. (M)

Dag 2, fredag 27. september
Paris – Rouen

I morgentimene kaster skipet loss og cruiset begynner. Vi tilbringer hele dagen om bord. I utkanten av Paris seiler vi forbi den futuristiske bydelen La Défense – et av verdens største kontor- og forretningsdistrikter. Blant høyhus i betong og glass ruver den moderne triumfbuen, Arche de la Défense. 
Etter frokost starter Erik Ianke kåseriene med en gjennomgang av historien til de områder vi seiler gjennom og bakgrunnen for senere kriger: Normandie og normannerne, Wilhelm erobreren, hundreårskrigen mellom England og Frankrike, Jeanne d’Arc, Napoleon-­krigenes innvirkning på Europa, de tyske samlingskriger og første verdenskrig. Alle kåseriene i løpet av reisen varer cirka 45 minutter. Etterpå er det tid for spørsmål og diskusjon. Etter lunsj kåserer Ianke om mellomkrigstiden og utviklingen frem til krigsutbruddet i 1939, felttoget i Polen og Vestfronten. Det tyske angrepet på Frankrike mai 1940, sammenbruddet av fronten, britenes evakuering fra Dunkerque og fransk kapitulasjon. I løpet av dagen seiler vi forbi slottet La Roche Guyon hvor feltmarskalk Rommel hadde sitt hovedkvarter i 1944. 
(F, L, M)

Dag 3, lørdag 28. september
Rouen – Honfleur

I dag kommer vi til Rouen, hvor vi, som våre forfedre, vikingene, gjør et landhugg. På 800-tallet ble dette området invadert av plyndrende menn fra nord. Under andre verdenskrig ble Rouen hardt bombet, men den gotiske katedralen, hvor Olav den Hellige ble døpt i 1014, og den historiske bykjernen, med sine vakre bindingsverkshus, er nøysomt restaurert. Rouen er Normandies historiske hovedstad. 
Om morgenen fortsette Ianke kåseri­serien om krigens gang i Europa, med slaget om Storbritannia, kampen om Atlanterhavet, krigen i Nord-Afrika, felttoget på Balkan i 1941, Østfronten fra 1941, Diepperaidet i 1942 og bombingen av Tyskland. Deretter tar vi en tur i land for å oppleve Rouen. Vi spaserer forbi katedralen, gjennom klokke­porten Gros-Horloge, og til den gamle markedsplassen hvor jomfruen av Orléans, Jeanne d’Arc, ble brent på bålet i 1431. 
Etter lunsj fortsetter cruiset og Ianke kåserer om slaget ved El Alamein og de allierte motoffensivene i Nord-Afrika, landgangen på Sicilia og i Italia, de tyske V-våpnene (V-1, V-2 og V-3) og anleggene ved Calais. 
I kveld er det kapteinens festmiddag om bord. Ankomsten til Honfleur er avhengig av tidevannet, som kan varierer med hele åtte meter. (F, L, M)

Dag 4, søndag 29. september
Honfleur

Det er lett å la seg sjarmere av Honfleur. Krigshistorien, med de nærliggende landingsstrendene fra D-dagen, virker lysår unna den maleriske gamle havnen og de trange gatene med små butikker, hyggelige kafeer og ferierende parisere.  
Etter frokost tar Ianke en gjennomgang av planleggingen og forberedelsene til D-dag-invasjonen og Operasjon Overlord. Hvor skulle den skje, når skulle den gjennomføres og hvordan? Kåseriet omfatter også etablering av og utbruddet fra brohodet, frigjøringen av Paris og Brussel, striden innen alliert krigsledelse (Eisenhower, Montgomery og Patton), samt forsyningsproblemer. 
Utforsk Honfleur på egen hånd eller sammen med reise­lederen. Etter lunsj tar Ianke for seg de siste operasjonene på både øst- og vestfronten, Operasjon Bagration, Operasjon Market Garden, Ardenner­offensiven, overgangen over Rhinen og  sluttkampene frem til Berlins fall og kapitulasjonen. Han kommer også inn på Jalta- og Potsdam­avtalene, delingen av Europa, den kalde krigen og utviklingen frem til i dag.
Skipet ligger ved kai i Honfleur over natten. (F, L, M)

Dag 5, mandag 30. september
Honfleur – Landgangsstrendene – Caen

Etter frokost sier vi farvel til skipet og blir møtt på kaien av vår lokale guide og buss. Fra Honfleur kjører vi til landgangsstrendene i Normandie hvor 156 000 infanterisoldater kjempet for livet.
Det var klokken 06.30 om morgenen den 6. juni 1944 landgangsoperasjon i Normandie begynte. De allierte hadde funnet det svake punktet i Hitlers «Festung Europa», men var langt fra sikre på suksess. Knapt noe sted i verden er det samlet så mange museer og minnesmerker på et så lite område, og hvert år kommer hundretusener av turister og veteraner hit for å minnes de dramatiske junidagene i 1944. 
Vi stopper først ved Pegasus Bridge, broen over Caen-kanalen som britiske tropper erobret i morgentimene 6. juni. Deretter kjører vi til den hyggelige kystbyen Arromanches. Her besøker vi museet over den kunstige Mulberry-havnen utenfor Gold Beach. 
Etter lunsj fortsetter vi til den amerikanske krigskirkegården og Omaha Beach hvor amerikanerne led sine største tap landgangsdagen. Videre til Pointe du Hoc – den stupbratte klippen med kanonstillinger som ble forsert av amerikanske elitesoldater. På vei til Caen stopper vi på den tyske krigs­kirkegården. Vi kommer til vårt sentralt beliggende hotell i Caen rundt kl. 18. Felles middag på hotellet.  (F, L, M)

Dag 6, tirsdag 1. oktober
Caen

Om morgenen reiser vi med buss til minnesmerket ved landsbyen Villons-les-­Buissons der norske jagerflyskvadroner anla en feltflyplass etter at brohodet i Normandie var etablert. Førti år senere, i 1984, avduket Kong Olav et minnesmerke her. Etter et kort stopp går turen videre til Hermanville, hvor det er et minnesmerke på stranden like ved der jageren «Svenner» ble senket under invasjonen. Videre til Caen og museet Le Mémorial de Caen, som gjennom bilder, film og gjenstander gir en sjelden og virkelighetsnær opplevelse av Operation Overlord. Dette er et sted som gjør dypt inntrykk på alle. Etter lunsj på museet tar vi oss tid til en guidet spasertur i Caen, hjembyen til Vilhelm Erobreren. I sentrum av Caen finner man tre markante monumenter fra Vilhelm erobrerens tid; restene av borgen hans og katedralene Abbaye aux Hommes og Abbaye aux dames, også kjent som henholdsvis Saint-Étienne and Sainte Trinité. Under andre verdenskrig ble Caen kraftig ødelagt i de meget harde kampene om byen. I dag har Caen rundt 200 000 innbyggere og er en populær universitetsby. 
Resten av ettermiddagen og kvelden er til fri disposisjon. (F)

Dag 7, onsdag 2. oktober
Caen – Bayeux – Oslo

Vi sjekker ut fra hotellet om morgenen og tar med bagasjen på bussen. Denne siste dagen er dedikert Bayeux, som i liten grad ble berørt av krigens ødeleggelser. Byen ble frigjort allerede 7. juni 1944 – som den første etter D-dagen, og det var her general Charles de Gaulle, den 16. juni 1944, holdt sin første viktige tale på fransk jord. Før vi kjører inn i Bayeaux blir det et kort stopp ved den britiske krigskirkegården og krigsminne­museet. I Bayeux parkerer bussen ved museet som huser det berømte Bayeux-­teppet. Det vel sytti meter lange teppet fra rundt 1070 viser den dramatiske historien om den normanniske invasjonen i England i 1066. 
Vi har formiddagen til å utforske Bayeux. Krigsmuseet, gravlunden, teppemuseet, den gotiske katedralen, gamlebyen med sine pittoreske bindingsverkshus og mange spisesteder ligger i gangavstand fra parkeringsplassen der bussen venter. Lunsj og eventuelt museumsbesøk i dag er på egen regning. Før vi begir oss på hjemreisen anbefaler vi en en pause på en fortauskafé hvor du kan nyte et glass lokalt sider eller calvados og la turens mange inntrykk synke inn. 
Om ettermiddagen kjører vi til flyplassen i Paris. Kjøreturen tar knappe fire timer. Vi flyr med Air France tilbake til Oslo om kvelden. (F)

F = Frokost, L = Lunsj, M = Middag
Reiseleder
Erik Ianke
Erik Ianke er pensjonert brigader fra hæren. Han har blant annet vært batterisjef, operasjonsoffiser i artilleri­bataljonen og 6. divisjon, pressesjef for Forsvarets overkommando, instruktør på NATO-skolen og undervist i historie og strategi på BSØA og Hærens stabsskole. Ianke har vært forsvars­attache i Roma med sideakkreditering til Ungarn, Slovenia, Romania og Bulgaria. Iankes historieinteresse har fulgt han gjennom karrieren, og han har i flere år anmeldt historiske bøker for Forsvarets Forum. Han har ledet historiske turer Berlin, Nordøst-Polen og på Donau for Vista Travel.
Pris
Hoveddekkkr 15 990
Øvre dekk med fransk balkongkr 16 990
Pris pr. person i delt dobbeltlugar. 
Enkeltlugar*, hoveddekkkr 20 130
*Dobbeltlugar brukt som enkeltlugar. NB – det er begrenset antall lugarer som kan selges som enkelt.

Prisen inkluderer:
  • Fly Oslo–Paris t/r med Air France
  • Flyskatter kr 480 pr. november 2018
  • Fire netters cruise i utvendig lugar
  • Havneavgifter
  • Helpensjon på cruiset fra middag dag 1 til frokost dag 5
  • Drikkevarer om bord: vin, vann, juice, øl, kaffe og te, samt ­drinker i baren, men ikke champagne og vin fra vinlisten
  • To netter på Hotel Mercure Caen Centre Port de Plaisance 4* med frokost
  • To-retters lunsj i Arromanche
  • En middag i Caen
  • Utflukter og busstransport iht. program
  • Inngangsbillett til museene i ­Arromanche og Caen
  • Engelsktalende lokalguide i Normandie
  • Brigader Erik Ianke er kåsør og reiseleder
 
Prisen inkluderer ikke: 
  • Måltider og drikkevarer utover det som er nevnt over
  • Tips til skipets mannskap
  • Tips til lokale guider og sjåfører
  • Reise- og avbestillingsforsikring 
 
Tips
Tips er frivillig, men også en viktig del av inntektene til de ansatte. Rederiets anbefaling er cirka syv euro pr. person pr. dag til besetningen om bord, og cirka én euro hver til lokale guider og sjåfører på utfluktene. 

Helse
Elvecruise er ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede. Ilandstigning skjer via en smal landgang. Få skip har heis og på utfluktene er det ofte mye gåing. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje og reise uten assistanse underveis. 
 
Forbehold
Elver er naturbaserte og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Skulle dette oppstå, forbeholder rederiet seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program. Det gis ikke refusjon for endringer i programmet forårsaket av force majeure.
Prisene er basert på valutakurser pr. november 2018.
MS Botticelli 4*
Rederi: CroisiEurope
Byggeår: 2004, renovert i 2016
Lengde: 110 m
Passasjerer: 149
Om bord er det restaurant, salong med bar og dansegulv, og stort soldekk med solstoler. Gratis Wi-Fi i salong og bar. Alle lugarene er utvendige og har bad med dusj, TV og minisafe. Lugarene har enten en smal dobbeltseng eller to enkeltsenger som kan settes sammen til en dobbeltseng.
Anbefalt litteratur:
"D-dagen" Antony Beevor. 2009.
"Den lengste dagen" (The longest day). Film 1962.
"Saving Private Ryan". Film 1998.