Skip to main content

Elvecruise på Rhinen og togtur med Glacier Express - utflukter og drikkevarer inkludert

Glacier Express Image: Glacier Express

Bli med på et spennende elvecruise på Rhinen i grenseområdene mellom Sveits, Frankrike og Tyskland. Vi tar også skinnene fatt og får oppleve ett av verdens mest berømte tog – Glacier Express, som vil ta oss på en spektakulær reise gjennom de sveitsiske alper. Med sine spesialbygde vogner med panoramavinduer, også i takene, har du orkesterplass til alpenes kontrastfylte landskap av høye fjell, grønnkledde dalbunner og pittoreske landsbyer. Vi skal også til Bodensjøen og besøke en av Tysklands mest populære attraksjoner – blomsterøya Mainau, før vi besøker en av Europas største fosser – Rheinfall. Vi skal også avlegge verdens største bilmuseum, som ligger i Mulhouse, et minnerikt besøk. Elvecruiset avrundes med et besøk i romantiske Strasbourg. 

Høydepunkter:
Glacier Express
Blomsterøya Mainau
Cité de l'Automobile – verdens største bilmuseum
Rhinfallene
Kanalbåttur i Strasbourg
Drikkevarer om bord inkludert, både til måltidene og i baren

Fritekstsøk

Dagsprogram

  • Dag 1: Oslo – Strasbourg

    Du møter Vista Travels reiseleder på Oslo lufthavn, og sammen flyr vi direkte til Frankfurt. Videre med buss til Strasbourg (ca 2 - 3 timer) og kaien hvor vårt skip, MS L`Europe, venter. Vi sjekker inn og finner oss til rette om bord. Før vi spiser middag, inviteres vi på en velkomstdrink og presentasjon av mannskapet i salongen. Skipet starter seilingen på Rhinen i løpet av kvelden.

  • Dag 2: Breisach – Mulhouse – Basel

    Vi ankommer den tyske byen Breisach om morgenen. Dette er utgangspunktet for en utflukt med buss til verdens største bilmuseum Cité de l‘Automobile. Samlingen, som ble grunnlagt i 1978 av brødrene Schlumpf, rommer i dag over 520 biler fra til sammen 98 forskjellige bilprodusenter. Den eldste bilen er fra 1878, men museets stolthet er den største samlingen av Bugatti i verden. Kanskje ser du en bil som tar minnene tilbake til barndommen? Vi skal ha en guidet omvisning på museet før vi returnerer til skipet for lunsj mens vi starter seilingen mot Basel i Sveits. I kveld er det festmiddag om bord.

    Breisach – Mulhouse – Basel
  • Dag 3: Basel – Glacier Express

    I dag skal vi på heldagsutflukt og oppleve en uforglemmelig reise med ett av verdens mest berømte tog – Glacier Express. Toget, som hadde sin jomfrutur den 25. juni 1930, kjører mellom St. Moritz og Zermatt. Underveis passeres 291 broer, 91 tunneler og høyeste punkt på ruten er ved Oberalppasset på 2033 moh. Med store panoramavinduer (også i taket) er du sikret full utsikt mot det vakre, sveitsiske alpelandskapet. Vi starter med buss i Basel og etter cirka 3 ½ times kjøring border vi toget i Andermatt og blir med helt til Chur. Lunsj inkludert i løpet av dagen, enten på en restaurant eller om bord i toget. Retur med buss til skipet som ligger ved kai i Basel over natten.

    Basel – Glacier Express
  • Dag 4: Basel – Bodensjøen – Mainau – Rhinfallene

    Etter frokost reiser vi med buss til øya Mainau, som befinner seg i Bodensjøen. Hele øya er et stort parkanlegg og er kjent for sine fargerike blomsterbed, storslåtte slottskapell og barokkslott. Øya var fra 1932 i grev Lennart Bernadottes eie. Da han tok over øya var parken og slottet i forfall på grunn av manglende vedlikehold. Han satte straks i gang med arbeidet med å få Mainau tilbakestilt til sin opprinnelige tilstand. I årene 1939-45 ble han og familien tvunget til å oppholde seg i Sverige på grunn av den politiske situasjonen i Tyskland, men rett etter krigen fortsatte arbeidet med oppbyggingen. Øya er fortsatt i familiens eie, som også har opprettet en stiftelse som jobber med veldedighet. Øya er også vert til det nest største sommerfuglhuset i Tyskland, hvor man kan utforske en tropisk verden med fargerike sommerfugler og blomster.
    I denne perioden kan man glede seg over blant annet 12,000 georginer i mer enn 270 forskjellige varianter som byr på et strålende, fargerikt syn. Her kan du lese om hva som blomstrer på øyen i denne perioden: https://www.mainau.de/en/whats-in-bloom. Mainau dekker et område på 45 hektar og er den minste av alle øyene i Bodensjøen. Etter lunsj (inkludert) fortsetter vi de 25 kilometerne fra Rhinens utløp i Bodensjøen til Schaffhausen. Her finner vi Rhinfallene, som sies å være et av de mest spektakulære stedene å besøke i Sveits, spesielt ved høy vannføring i Rhinen. Fallene er blant de største i Europa med sin bredde på 150 meter og fallhøyde på 23 meter. Fra Schloss Laufen har vi en flott utsikt over fallene. Retur til skipet som seiler videre i løpet av kvelden.

    Basel – Bodensjøen – Mainau – Rhinfallene
  • Dag 5: Strasbourg – Oslo

    Nyt frokosten om bord mens vi seiler mot Strasbourg. Gjennom historien har Strasbourg blitt rasert, brent, beleiret og bombet, men er nå fredens hovedstad. Her ligger både Europaparlamentet, Europarådet og Den europeiske menneskerettighetsdomstolen. Strasbourg er hovedstaden i den franske regionen Grand Est og største by i den historiske provinsen Alsace. Den sjarmerende gamle bydelen, La Petite France som ligger på en øy i elven Ill, har stått på UNESCOs verdensarvliste siden 1988. Fra skipet kjører vi med buss til sentrum, hvor vi skal med båt på byens kanaler og små sideelver. Vi ser de moderne Europa-institusjonene, den gotiske Notre-Damekatedralen og bindingsverkshusene i La Petite France. Vi returnerer til skipet og sjekker ut etter at vi har spist lunsj. Transport til lufthavnen i Zürich (ca 2 - 3 timer) hvor vi returnerer med direktefly til Oslo, hvor vi lander sent om kvelden.

    Strasbourg – Oslo
  • VIKTIG INFORMASJON

    Helse
    Elvecruise er ikke tilrettelagt for personer med gangbesvær/bevegelseshemming. Ilandstigning skjer via en smal landgang og noen ganger kan skip ligge fortøyd side om side. Selv om de fleste har heis, vil det være en del trappetrinn på skipet. På utfluktene er det ofte mye gåing av både kortere og lengre varighet, og disse foregår ofte på brostein eller annet ujevnt underlag. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje og reise uten assistanse underveis.

    Forbehold
    Elver er naturbaserte og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Skulle dette oppstå, forbeholder rederiet seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program. Det gis ikke refusjon for endringer i programmet forårsaket av force majeure.
    Det tas forbehold om endringer i program og flytider, samt justering av prisen som følge av økning i oljepriser, valuta­kurser, skatter og avgifter og andre uforutsette faktorer vi ikke har kontroll over.

Prisinformasjon

Alt dette er inkludert:
- Fly Oslo–Frankfurt/Zürich-Oslo (fly fra andre byer i på forespørsel)
- Flyskatter 
- Transport lufthavn–skip t/r
- Havneavgifter 
- Fire netters cruise i utvendig lugar
- Helpensjon om bord fra middag første dag til lunsj siste dag  
- Fire utflukter
- Busstransport på ufluktene
- Lunsj på utfluktene dag 3 og 4 
Engelskspråklige lokalguider
- Drikkevarer om bord: vin, vann, juice, øl, kaffe og te, samt ­drinker i baren, men ikke champagne og vin fra vinlisten
- Reiseleder fra Vista Travel 

Prisen inkluderer ikke: 
- Tips til skipets mannskap, lokale guider og sjåfører på utfluktene
- Drikkevarer under lunsjen på Glacier Express og på Mainau
- Reise- og avbestillingsforsikring 
 
Tips
I reiselivsnæringen utenfor Skandinavia er tips en viktig del av inntektsgrunnlaget for de ansatte. Når det gjelder tips til mannskapet, er rederiets anbefaling 10 euro pr. person pr. dag. Selv om tips er frivillig, oppfordrer vi våre gjester til å følge rederiets anbefaling. Det er også vanlig å tipse lokale guider og sjåfører på utfluktene. Et par euro til guiden og litt mindre til sjåføren. 

Bildegalleri

Om Glacier Express

Glacier Express er et ekspresstog i de sveitsiske Alpene som går fra St. Moritz til Zermatt via Chur, Disentis, Andermatt og Brig. På sommeren kjører ett tog fra St. Moritz og et annet fra Davos. De to sporene møtes mellom Chur og Disentis. Toget er ikke et ekspresstog i betydningen at det er snakk om et høyhastighetstog. Det er heller fordi det går sammenhengende over en lengre distanse uten at passasjerene må bytte tog.

Hele strekningen tar rundt syv og en halv time, og toget kjører da over 291 bruer og gjennom 91 tunneler. Det høyeste punktet på ruta er ved Oberalppasset, hvor banen har en høyde på 2 033 meter over havet. Toget hadde sin jomfrutur den 25. juni 1930. Det hadde avgang klokka 07.30, og hadde 70 passasjerer om bord. Toget kom fram til St. Moritz rundt 11 timer senere.

Kilde: Wikipedia

Avganger & priser

AvreisedatoAvreisestedReisemålVarighetLedige plasserFra pris
16.09.2024OsloElvecruise på Rhinen og togtur gjennom de sveitsiske alper med Glacier Express
Reiseledere: Karin Mustvedt-Plüss
5 dagerMer enn 821 980,-Bestill

Skip

MS La Boheme
Fasilitetene om bord inkluderer restaurant, bar, salong med dansegulv, samt soldekk med solstoler. Alle lugarene er utvendige og har bad med dusj, hårtørrer, TV, radio, aircondition, telefon (kun mell...