Nyttårscruise i Nederland - elvecruise fra Arnhem til Amsterdam
Med det populære skipet MS Leonora. Lesertur MOTOR

  • Avreisested
    Oslo
  • Destinasjon
    Nederland
  • Gyldig fra
    28-12-2020
  • Gyldig til
    02-01-2021
  • Varighet
    6 dager
  • Overnatting
    Lugar
  • Transport
    Fly
  • Pris
    fra 11.990,-
Seil inn i det nye året om bord på vårt populære skip MS Leonora. Cruiset tar oss fra historiske Arnhem, kjent fra slaget under andre verdenskrig, til Wijk bij Duurstede, Amsterdam og fiskerbyen Hoorn. Nyttårsaften ligger skipet ved kai i Amsterdam. Vi opplever festfyrverkeriet fra soldekket, mens vi hilser det nye året velkommen med kransekake og bobler i glasset.  

Høydepunkter:
  • Arnhem – kjent fra slaget under andre verdenskrig
  • Airborne Museum Hartenstein
  • Kanalbåttur i Amsterdam
  • Fiskerbyen Hoorn
  • Førsteklasses skip med hyggelig atmosfære
  • Tips inkludert

Program

Dag 1, mandag 28. desember 
Oslo – Amsterdam – Arnhem

Du møter Vista Travels reiseleder på Oslo lufthavn om morgenen. Sammen flyr vi med KLM direkte til Amsterdam. Videre med buss til Arnhem, der MS Leonora venter. Kjøretiden er cirka 1,5 time. Etter at vi har funnet oss til rette i lugaren, blir vi ønsket velkommen om bord av skipets danske cruise­direktør som går igjennom sikkerhetsprosedyrene. Skipet ligger ved kai i Arnhem over natten.

Dag 2, tirsdag 29. desember
Arnhem

Arnhem vil for alltid være forbundet med et av de mest kjente slagene under andre verdenskrig. De allierte, under ledelse av general Montgomery, planla i september 1944 et overraskelsesangrep for å ta kontroll over broen som gikk over Rhinen ved Arnhem. Planen fikk navnet Operation Market Garden og gikk ut på at mer enn ti tusen engelske og polske fallskjermsoldater skulle lande bak fiendens linjer på jordene ved byen Oosterbeek. Men tett tåke forhindret troppene i å nå fram, og angrepet ble knust av tyskerne. Mer enn to tusen soldater ble drept og omkring fem tusen såret. Først 8. april 1945 ble Arnhem befridd av de allierte. Historien om slaget er dramatisert i filmen «A Bridge Too Far». Selve broen er gjenoppbygd og heter nå John Frost-broen til ære for den britiske oberstløytnanten som ledet styrkene i 1944.
Om morgenen skal vi på utflukt til Airborne Museum Hartenstein. Museet ligger i tidligere Hotel Hartenstein, som var hovedkvarteret for britenes First Airborne Division. Utstillingen omfatter en stor og variert samling av originale våpen, uniformer og utstyr fra slaget. Fotografier og filmer, samt intervjuer med allierte soldater, er med på å skape et realistisk bilde av hva som skjedde. Etter museumsbesøket får vi litt tid på egen hånd i selve Arnhem. Byen er gjenoppbygget etter krigen og har en lang gågate med mange hyggelige butikker.
Om ettermiddagen kaster MS Leonora loss og cruiset begynner. Første strekning går på Nederrijn. Før middag inviteres vi på en velkomstdrink i salongen med presentasjon av kapteinen og besetningen. Tidlig kveld ankommer vi Wijk bij Duurstede, hvor skipet ligger i ro til neste dag. De som ønsker kan ta en kveldstur i land etter middag.

Dag 3, onsdag 30. desember
Wijk bij Duurstede – Utrecht – Amsterdam

I dag nyter vi mesteparten av dagen om bord mens skipet seiler på Amsterdam-Rijn­kanalen. Kanalen åpnet i 1952 og fra Wijk bij Duurstede går den nord-vestover forbi Utrecht, før den munner ut i den østlige enden av havnen i Amsterdam. Midt på dagen gjør vi et stopp på to-tre timer i Utrecht, som ble grunnlagt av romerne som en militærforlegning omkring år 50 e.Kr. Den historiske bykjernen ligger litt vekk fra elven og har beholdt sin struktur fra middelalderen. Her ligger byens landemerke, det 112 meter høye domtårnet som opprinnelig var en del av domkirken, men ble stående igjen alene da resten av kirken ble ødelagt av en kraftig storm i 1674. 
Om ettermiddagen fortsetter seilasen gjennom det flate nederlandske vinterlandskapet. Vi ankommer Amsterdam om kvelden.

Dag 4, torsdag 31. desember 
Amsterdam

Det er få storbyer som har en så hyggelig småbyfølelse som Amsterdam. Byen ble grunnlagt rundt en demning i elven Amstel, som har gitt byen sitt navn. Kanalene, som går på kryss og tvers gjennom sentrum, danner rundt nitti øyer og krysses av over fire hundre broer. I hjertet av byen ligger Damplassen, omkranset av elegante bygninger, blant annet kongepalasset som opprinnelig var byens rådhus. Den beste måten å oppleve Amsterdam på er til vanns, og etter frokost drar vi på en kanalbåttur på de sjarmerende kanalene som er omkranset av smale gavlhus. Kanalturen tar cirka en time. Etterpå er det tid til å rusle en tur i sentrum på egen hånd. 
I kveld er det nyttårsaften og feiringen starter i skipets festpyntede restaurant. Vi får servert en herlig nyttårsmeny, og det blir spilt opp til dans i salongen. Etterpå samles vi på dekk hvor vi hilser det nye året velkommen med kransekake og bobler i glasset, mens vi ser festfyrverkeriet over Amsterdam. 

Dag 5, fredag 1. januar
Amsterdam og Hoorn

Etter gårsdagens festligheter er det deilig med en rolig start på dagen. Tidlig formiddag seiler vi mot Hoorn, en liten fiskerby som ligger rundt førti kilometer nord for Amsterdam ved den kunstige ferskvannssjøen Ijsselmeer. Innsjøen het tidligere Zuiderzee og var en del av Nordsjøen, men etter at det store diket Afsluitdijk ble bygget for nitti år siden ble den skilt fra havet og en kunstig innsjø ble dannet. 
Vi ankommer Hoorn ved 13-tiden. På 1700-tallet var dette en av de største byene i Holland, og en viktig havneby med skips­trafikk til Asia. Det finnes fortsatt en del bygninger her fra den tiden. Vi tar en tur i land og blir med reiselederen på en rusletur i byen. Sent om ettermiddagen seiler vi tilbake til Amsterdam, hvor vi ligger ved kai over natten.

Dag 6, lørdag 2. januar
Amsterdam – Oslo

Etter en god frokost sier vi farvel til skipet og kjører til flyplassen. Vi flyr med KLM direkte tilbake til Oslo om ettermiddagen.
MS Leonora 4*+
Rederi: Cruise2Go
Byggeår: 2008
Lengde: 110 m
Passasjerer: 138
 
Fasilitetene om bord inkluderer restaurant, salong med bar, lite treningsrom, heis og soldekk. Liten salong akterut på øvre dekk med kaffe/te-stasjon. Gratis Wi-Fi (med forbehold om dekning når skipet seiler).
Lugarene er cirka 16m² og har bad med dusj, hårtørrer, safe, TV, lite kjøleskap og aircondition. På hoveddekk er det to smale vinduer høyt på veggen, som ikke kan åpnes. Lugarene på midtdekk og øvre dekk har fransk balkong. Lugarene har to enkeltsenger som kan settes sammen til en dobbeltseng.

Pris
Hoveddekkkr 11 990
Midtdekk, fransk balkongkr 12 890
Øvre dekk, fransk balkongkr 12 990
Suite (kun på forespørsel)kr 15 890
Pris pr. person i delt dobbeltlugar. 
Tillegg for enkeltlugar kr 2 500 (dobbeltlugar brukt som enkeltlugar). NB - det er begrenset antall lugarer som kan selges som enkeltlugar.

Drikkepakke
  • Drikkepakke 1: Husets vin, øl og mineralvann servert i glass til lunsj og middag kr 540
  • Drikkepakke 2: Husets vin, øl og mineralvann servert i glass mellom kl. 11.00 og 23.00 kr 890

Hvis det er to personer i lugaren, må begge kjøpe samme drikkepakke. 

Prisen inkluderer:
  • Fly Oslo–Amsterdam t/r med KLM (fly fra andre byer på forepørsel)
  • Flyskatter (kr 472 pr. februar 2020)
  • Transport flyplass–skip t/r
  • Fem netters cruise i utvendig lugar
  • Havneavgifter
  • Helpensjon om bord fra middag første dag til frokost siste dag
  • Velkomstdrink
  • Kaffe/te-stasjon hvor man kan hente drikke hele døgnet
  • Vin/øl til middag nyttårsaften
  • Kransekake og musserende vin ved midnatt nyttårsaften
  • Utflukt til Airborne Museet
  • Kanalbåttur i Amsterdam
  • Wi-Fi om bord
  • Tips til besetningen om bord (kr 350 pr. person)
  • Norsk reiseleder fra Vista Travel
 
Prisen inkluderer ikke: 
  • Drikkevarer. Det er mulig å forhåndsbestille drikkepakke
  • Reise- og avbestillingsforsikring 

Helse
Elvecruise er ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede. Ilandstigning skjer via en smal landgang. På utfluktene er det ofte mye gåing. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje og reise uten assistanse underveis. 

Forbehold
Elver er naturbaserte og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Skulle dette oppstå, forbeholder rederiet seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program. Det gis ikke refusjon for endringer i programmet forårsaket av force majeure.
Prisene er basert på valutakurser pr. februar 2020.