Dagsprogram

  • Dag 1: Norge – Frankfurt/Düsseldorf

    Du møter reiselederen på Oslo lufthavn (Stavanger lufthavn på avgangen 28. juli 2024), og sammen flyr vi til Düsseldorf eller Frankfurt. Busstransfer til kaien i Düsseldorf hvor skipet venter. Etter at vi har sjekket inn og funnet oss til rette i lugaren, møtes vi til en velkomstdrink og presentasjon av skipets besetning, før vi går til middag. Skipet har allerede kastet loss, og cruiset er i gang.

    MS Viva Moments

    MS Viva One

  • Dag 2: Koblenz

    Tidlig om morgenen ankommer vi Koblenz. Byen ligger der Mosel renner ut i Rhinen og var en av de mange tyske byene som ble hardt rammet av bombetoktene under andre verdenskrig. Byen er siden blitt gjenoppbygd og fremstår i dag som en blanding av gammelt og nytt. I gangavstand fra skipet ligger odden Deutches Eck (Det tyske hjørnet), hvor en stor rytterstatue av keiser Wilhelm I overvåker sammensmeltningen av de to elvene.



    Ta gjerne en rusletur i gamlebyen, som ligger i gangavstand fra skipet. Ønsker du en luftig oversikt over området, anbefales en tur til det gamle festningsanlegget Ehrenbreitstein, som ligger på en høyde på motsatt side av Rhinen. Det går en gondolbane tvers over elven, og både overfarten og festningen byr på storslått utsikt. Ved lunsjtid kaster skipet loss, og vi starter på seilingen opp Mosel. Utsikten mot det vakre landskapet i Moseldalen nytes aller best fra soldekket.

    Koblenz
  • Dag 3: Traben-Trarbach – Bernkastel-Kues

    I løpet av natten har skipet lagt til ved den lille vinbyen Traben-Trarbach, som opprinnelig var to byer beliggende på hver sin side av Mosel. Etter bybrannen i Trarbach i 1858 og i Traben i 1879, ble begge byene gjenoppbygd i jugendstil. Traben og Trarbach ble forent med en bro over elven i 1898. Ovenfor Trarbach ligger ruinene av Grevenburg-borgen, bygget på 1300-tallet. Byens mest imponerende monument er Bytårnet, et vakkert restaurert vakttårn som en gang var del av byens forsvarsmur bygget i 1350. Tårnet har et klokkespill med tjueåtte bronseklokker som spiller til forskjellige tider i løpet av dagen. Det blir litt tid i byen før skipet seiler videre.



    Midt på ettermiddagen ankommer vi Bernkastel-Kues, en annen av Tysklands mange dobbeltbyer. Bernkastel og Kues har vært forbundet med bru over Mosel siden 1905. Den gamle bykjernen i Bernkastel er blant de mest sjarmerende i Moseldalen med bygninger som kan dateres tilbake til senmiddelalderen. Markedsplassen i hjertet av byen er omkranset av bindingsverkshus, fortauskafeer, små butikker og vakre bygninger, blant annet rådhuset i renessansestil. Høyt hevet over byen ligger ruinene av Landshut-borgen. Den ble bygget av erkebiskop Heinrich von Vinstingen i 1277, men ødelagt av brann i 1692. Skipet seiler videre om kvelden.

    Traben-Trarbach – Bernkastel-Kues
  • Dag 4: Riol – Trier

    I løpet av natten har skipet lagt til i Riol, som er utgangspunkt for en utflukt* til Trier. Trier ble grunnlagt av den romerske keiseren Augustus i år 16 f.Kr. Han ga byen navnet Augusta Treverorum og gjorde den til regionhovedstad for den galliske delen av Romerriket. Trier er kjent for sine mange godt bevarte romerske bygninger, deriblant den gamle byporten Porta Nigra, amfiteateret og ruinene av et romersk bad. Byen er også det eldste bispesetet i Tyskland og i middelalderen var erkebiskopen av Trier en betydningsfull fyrste som kontrollerte store landområder.



    Filosofen Karl Marx ble født i Trier i 1818, og i forbindelse med tohundreårs jubileet for hans fødsel ble det avduket en fem meter høy bronsestatue av han i byen. Det blir mulighet for utflukt til Trier som inkluderer en byrundtur med lokalguide, men det blir også tid til å rusle litt rundt i Triers hyggelige gågater på egen hånd. Vel tilbake i skipet kan du slappe av mens skipet kaster loss.

    Riol – Trier
  • Dag 5: Cochem

    I løpet av dagen skal vi gjennom fire sluser som senker skipet ned til samme nivå som Rhinen, men før vi kommer så langt skal vi besøke Cochem – ofte kalt Moseldalens perle. Gamlebyen i Cochem består av smale gater, bindingsverkshus og mange små vinstuer. Ovenfor gamlebyen troner Reichsburg Cochem fra 1100-tallet. Den store borgen ble ødelagt av franske tropper i 1689, men bygd opp igjen i nygotisk stil på slutten av 1800-tallet. Etter frokost blir det mulighet for et besøk til borgen. Er været fint frister det kanskje å besøke en av utendørskafeene langs Mosel for å smake på den lokale vinen?
    Sen ettermiddag legger skipet ut på etappen ned Mosel mot Rhinen.

    Cochem
  • Dag 6: Rüdesheim – Linz am Rhein

    Tidlig om morgenen ankommer vi Rüdesheim, som er en del av vinområdet Rheingau, kjent for sine gode rieslinger. Etter frokost blir vi med reiselederen en tur i land for å oppleve den sjarmerende lille byen og den livlige gågaten, Drosselgasse. En av byens severdigheter er Siegfrieds mekaniske musikkabinett, som har utstilt over tre hundre selvspillende instrumenter. Eller ta taubanen over vinmarkene opp til Niederwald Denkmal, hvor det venter en storslått utsikt over dalen. Taubanen åpnet i 1954 og ved 50-års jubileet i 2004 hadde den fraktet over 30 millioner passasjerer. I Elvis’ film G. I. Blues (1960) synger han «Pocketful of Rainbows» svevende i gondol nr. 76.



    Hovedgaten i den lille byen er kun 140 meter lang og er kjent for sine bindingsverkshus og mange små kneiper og tavernaer. Her kan du smake på den lokale vinen eller byens spesialitet – Rüdesheimer kaffee.



    Skipet seiler videre på ettermiddagen og vi befinner oss nå i Øvre mellom-rhindalen, et område som kalles Romantiske Rhinen og står på UNESCOs verdensarvliste. Fra soldekket har vi utsikt til middelalderborger, vinmarker og små idylliske landsbyer. Omtrent midt mellom Rüdesheim og Koblenz, der elven er på sitt smaleste, passerer vi den bratte Loreleiklippen som har skapt grobunn for mange myter. Ved middagstider ankommer vi Linz am Rhein.

    Rüdesheim – Linz am Rhein
  • Dag 7: Linz am Rhein – Bonn

    Linz am Rhein er en sjarmerende liten by på knapt 6000 innbyggere, og blir ofte kalt «den fargerike byen ved Rhinen». Torget i gamlebyen danner et naturlig sentrum og er omkranset av pittoreske bindingsverkshus. Ut fra torget går det hyggelige smale gater hvor man finner butikker, kafeer, kneiper og spisesteder. Byens landemerke er St. Martin-kirken fra 1200-tallet. Ved lunsjtider seiler skipet videre til Bonn, en seilas som tar cirka 1, 5 timer.



    Bonn var Vest-Tysklands tidligere hovedstad, men er også kjent som Beethovens fødested og huser museet Beethoven Haus. Byen har mange historiske bygninger, deriblant Doppelkirche fra 1151, Katedralen grunnlagt på 1000-tallet som er byens landemerke, Godesburg-festningen, rådhuset i barokkstil, Poppelsdorf-slottet, og den store universitets-bygningen fra 1818 hvor pave Benedict XVI har vært professor. Om natten seiles siste strekning til Düsseldorf.

    Linz am Rhein – Bonn
  • Dag 8: Düsseldorf/Frankfurt – Norge

    Et minnerikt cruise på Mosel og Rhinen er over for denne gang. Etter en god frokost sier vi farvel til skipet og kjører med buss til flyplassen. Fly tilbake til Norge.

  • VIDEOPRESENTASJON AV SKIPENE


  • VIKTIG INFORMASJON

    Helse
    Elvecruise er ikke tilrettelagt for personer med gangbesvær/bevegelseshemming. Ilandstigning skjer via en smal landgang og noen ganger kan skip ligge fortøyd side om side. Selv om de fleste har heis, vil det være en del trappetrinn på skipet. På utfluktene er det ofte mye gåing av både kortere og lengre varighet, og disse foregår ofte på brostein eller annet ujevnt underlag. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje og reise uten assistanse underveis.

    Forbehold
    Elver er naturbaserte og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Skulle dette oppstå, forbeholder rederiet seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program. Det gis ikke refusjon for endringer i programmet forårsaket av force majeure.
    Det tas forbehold om endringer i program og flytider, samt justering av prisen som følge av økning i oljepriser, valuta­kurser, skatter og avgifter og andre uforutsette faktorer vi ikke har kontroll over.