Praktfulle Mosel og Rhinen. Elvecruise med MS Leonora
Utflukter inkludert

  • Avreisested
    Oslo
  • Destinasjon
    Mosel
  • Gyldig fra
    18-09-2021
  • Gyldig til
    25-09-2021
  • Varighet
    8 dager
  • Overnatting
    Lugar
  • Transport
    Fly
  • Pris
    fra 15.980,-
Våre cruise på Mosel og Rhinen er utrolig populære – og med god grunn. De to elvene danner rammen rundt en opplevelsesrik reise, hvor skipet glir rolig gjennom et landskap med grønne vinmarker, middelalderborger og idylliske småbyer. Opplev sjarmerende Rüdesheim i Rhindalen, romerske ruiner i Trier og små vinbyer langs Mosel. Livet kan nesten ikke nytes bedre enn om bord på førsteklassesskipet MS Leonora.

Høydepunkter:
  • Koblenz, som ligger der Mosel og Rhinen møtes
  • Livlige Drosselgasse i Rüdesheim
  • Vinsmaking i Traben-Trarbach
  • Romerske ruiner i Trier
  • Den sjarmerende gamlebyen i Bernkastel-Kues
  • Cochem med Reichsburg-borgen
  • Førsteklasses skip med hyggelig atmosfære


Program

Dag 1, lørdag
Oslo – Frankfurt – Koblenz

Du møter reiselederen på Oslo lufthavn, og sammen flyr vi til Frankfurt. Videre med buss til Koblenz hvor MS Leonora venter. Kjøretiden er cirka 1,5 time. Koblenz ligger der Mosel renner ut i Rhinen og var en av de mange tyske byene som ble hardt rammet av bombe­toktene under andre verdenskrig. Byen er siden blitt gjenoppbygd og fremstår i dag som en blanding av gammelt og nytt. I gang­avstand fra skipet ligger odden Deutches Eck (Det tyske hjørnet), hvor en stor rytter­statue av keiser Wilhelm I overvåker sammen­smeltningen av de to elvene.  
Etter at vi har funnet oss til rette i lugaren, samles vi i salongen hvor skipets danske cruisesjef ønsker oss velkommen om bord og går gjennom praktisk informasjon og sikkerhetsprosedyrer. Skipet ligger ved kai i Koblenz over natten.

Dag 2, søndag
Rüdesheim

Tidlig om morgenen kaster vi loss og cruiset begynner. Første etappe går sørover på Rhinen. Vi befinner oss nå i Øvre mellom­rhindalen, et område som kalles Romantiske Rhinen og står på UNESCOs verdensarvliste. Fra soldekket har vi utsikt til middelalder­borger, vinmarker og små idylliske landsbyer. Der elven er på sitt smaleste passerer vi den bratte Loreleiklippen, som har skapt grobunn for mange myter.
Etter lunsj ankommer vi Rüdesheim, hvor skipet blir liggende i ro til neste dag. Rüdesheim er en del av vinområdet Rheingau, kjent for sine gode rieslinger. Om ettermiddagen blir vi med reiselederen en tur i land for å oppleve den sjarmerende lille byen. Først tar vi taubanen opp til utkikkspunktet Niederwald Denkmal hvor en 38 meter høy statue er reist til minne om Tysklands seier i den fransk-tyske krigen (1870–1871). Herfra er det storslått utsikt over vinmarkene, byen og elven. Tilbake i sentrum spaserer vi gjennom den livlige gågate, Drosselgasse, hvor små kneiper og tavernaer ligger som perler på en snor. Besøk gjerne en av dem og smak på den lokale vinen eller byens spesialitet – Rüdesheimer kaffee. Tilbake om bord inviteres vi på en velkomstdrink i salongen før middag med presentasjon av kapteinen og hans besetning.

Dag 3, mandag
Alken

Mens vi spiser frokost seiler skipet tilbake nordover og vi får et gjensyn med Lorelei­klippen. Ved Koblenz runder vi Deutches Eck og cruiset fortsetter på Mosel. Vi passerer to sluser før vi om ettermiddagen kommer til Alken. Ovenfor den lille byen troner ruinene av Burg Thurant. Den store borgen var fra midten av 1200-tallet delt mellom erkebiskopene i Trier og Köln. Dette resulterte i at hver halvdel fikk sin egen inngang, bolig og borgtårn. Burg Thurant ble ødelagt av franskmennene i 1689, men er delvis gjenoppbygget. Skipet ligger ved kai i Alken over natten.

Dag 4, tirsdag 
Zell og Traben-Trarbach

Cruiset fortsetter tidlig om morgenen. Vi skal gjennom hele tre sluser før vi ankommer Zell midt på dagen. Zell vil for alltid være knyttet til den populære hvitvinen Schwarze Katz. Skipet ligger ved kai i Zell kun én time, men det er god nok tid til å ta en liten rusletur i land for de som ønsker. Vi seiler videre ved lunsjtid og nyter utsikten mot det vakre landskapet i Moseldalen fra soldekket. Ved 17-tiden kommer vi til den lille vinbyen Traben-Trarbach, som opprinnelig var to byer beliggende på hver sin side av Mosel. Etter bybrannen i Trarbach i 1858 og i Traben i 1879, ble begge byene gjenoppbygd i jugendstil. Traben og Trarbach ble forent med en bro over elven i 1898. Ovenfor Trarbach ligger ruinene av Grevenburg-borgen, bygget på 1300-tallet. Før middag skal vi på vinsmaking på en vingård.

Dag 5, onsdag
Mehring – utflukt til Trier

Vi seiler videre tidlig om morgenen. Etter lunsj kommer vi til Mehring, som er utgangspunkt for en utflukt til Trier. Trier ble grunnlagt av den romerske keiseren Augustus i år 16 f.Kr. Han ga byen navnet Augusta Treverorum og gjorde den til regionhovedstad for den galliske delen av Romerriket. Trier er kjent for sine mange godt bevarte romerske bygninger, deriblant den gamle byporten Porta Nigra, amfiteateret og ruinene av et romersk bad. Byen er også det eldste bispesetet i Tyskland og i middelalderen var erkebiskopen av Trier en betydningsfull fyrste som kontrollerte store landområder. Filosofen Karl Marx ble født i Trier i 1818, og i forbindelse med tohundreårs jubileet for hans fødsel ble det avduket en fem meter høy bronsestatue av han i byen. Utflukten til Trier inkluderer en byrundtur med lokalguide, men det blir også tid til å rusle litt rundt i Triers hyggelige gågater på egen hånd. 
Skipet ligger ved kai i Mehring over natten. 

Dag 6, torsdag 
Bernkastel-Kues

Om morgenen fortsetter cruiset og etter lunsj kommer vi til Bernkastel-Kues, en annen av Tysklands mange dobbeltbyer. Bernkastel og Kues har vært forbundet med bru over Mosel siden 1905. Den gamle bykjernen i Bernkastel er blant de mest sjarmerende i Moseldalen med bygninger som kan dateres tilbake til senmiddelalderen. Markedsplassen i hjertet av byen er omkranset av bindingsverkshus, fortauskafeer, små butikker og vakre bygninger, blant annet rådhuset i renessansestil. Høyt hevet over byen ligger ruinene av Landshut-borgen. Den ble bygget av erkebiskop Heinrich von Vinstingen i 1277, men ødelagt av brann i 1692. Opplev Bernkastel på egen hånd eller sammen med reiselederen. Skipet ligger ved kai til over midnatt. 

Dag 7, fredag 
Cochem

I løpet av dagen skal vi gjennom fire sluser som senker skipet ned til samme nivå som Rhinen, men før vi kommer så langt skal vi besøke Cochem – ofte kalt Moseldalens perle. Gamlebyen i Cochem består av smale gater, bindingsverkshus og mange små vinstuer. Ovenfor gamlebyen troner Reichsburg Cochem fra 1100-tallet. Den store borgen ble ødelagt av franske tropper i 1689, men bygd opp igjen i nygotisk stil på slutten av 1800-tallet. Etter lunsj blir vi med reiselederen på en rusletur i Cochem. Skipet ligger et lite stykke fra sentrum, og vi tar et minitog fra kaien inn til byen. Er været fint frister det kanskje å besøke en av utendørskafeene langs Mosel for å smake på den lokale vinen? Vi spaserer tilbake til skipet.
Om kvelden legger skipet ut på siste etappen av cruiset. Reisen er snart slutt, og i løpet av natten er vi tilbake i Koblenz. I kveld er det kapteinens festmiddag, etterfulgt av musikk og dans i salongen. 

Dag 8, lørdag 
Koblenz – Frankfurt – Oslo

Et minnerikt cruise på Mosel og Rhinen er over for denne gang. Etter en god frokost sier vi farvel til skipet og kjører med buss til flyplassen i Frankfurt. Direktefly tilbake til Oslo.

Program inkluderte utflukter
 
DagStedInkluderte utflukter
1Koblenz 
2RüdesheimTaubane til Niederwald Denkmal
3Alken 
4
 
Zell 
Traben-Trarbach 

Vinsmaking    
5MehringUtflukt til Trier med lokalguide
6Bernkastel/Kues   
7CochemMinitog fra skipet til sentrum (en vei) og byvandring
8Koblenz 
 

MS Leonora 4*+
Rederi: Cruise2Go
Byggeår: 2008
Lengde: 110 m
Passasjerer: 138
Fasilitetene om bord inkluderer restaurant, panoramasalong med bar og dansegulv, lite treningsrom, heis og soldekk med jacuzzi. Akterut på øvre dekk er det en liten salong med kaffe/te-stasjon hvor man kan hente drikke hele døgnet. Gratis Wi-Fi.
Alle lugarene er utvendige og har bad med dusj, hårtørrer, safe, TV, minbar og aircondition. Lugarene på hoveddekk har små vinduer, som ikke kan åpnes. På midtdekk og øvredekk er det fransk balkong. Standardlugarene er 16 m². Suiten på øvre dekk er 24 m².
Pris
Hoveddekkkr 15 980
Midtdekk (fransk balkong)kr 17 490
Øvre dekk (fransk balkong)kr 18 590
Suite*, øvre dekk (på forespørsel)kr 21 590
Pris pr. person i delt dobbeltlugar 
Enkeltlugar**, hoveddekkkr 19 980
Enkeltlugar**, midtdekkkr 21 490

*Suite kun tilgjengelig på forespørsel. NB: skipet har kun to suiter.
**Dobbeltlugar brukt som enkeltlugar. NB: Det er et begrenset antall lugarer som kan selges som enkeltlugar.

Flyreiser kan tidligst bestilles 11 måneder før avreise. Vi tar forbehold om økning/senking av priser når fly er bestilt.

Drikkepakker
Liten drikkepakke: kr 850
Husets vin, øl og mineralvann til middag (maks to glass pr. måltid) 

Stor drikkepakke: kr 1300
Husets vin, øl og mineralvann i glass mellom kl. 11.00 og 23.00
NB: Hvis det er to passasjerer i lugaren, må begge kjøpe samme drikkepakke.
 
Alt dette er inkludert:
  • Fly Oslo–Frankfurt t/r med Lufthansa (fly fra andre byer på forepørsel)
  • Flyskatter
  • Transport flyplass–skip t/r
  • Syv netters cruise i utvendig lugar
  • Havneavgifter
  • Helpensjon om bord fra middag første dag til frokost siste dag
  • Velkomst- og avskjedsdrink
  • Kaffe og te tilgjengelig hele døgnet
  • Utflukter iht. program med Vista Travels reiseleder
  • Norsk reiseleder fra Vista Travel
 
Prisen inkluderer ikke: 
  • Drikkevarer (mulig å forhåndskjøpe drikkepakke)
  • Tips til skipets mannskap og ev. sjåfører på utfluktene
  • Reise- og avbestillingsforsikring 
 
Tips
Tips er frivillig, men også en viktig del av inntektene til de ansatte. Rederiets anbefaling er åtte euro pr. person pr. dag til besetningen om bord.
 
Helse
Elvecruise er ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede. Ilandstigning skjer via en smal landgang. Få skip har heis og på utfluktene er det ofte mye gåing. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje og reise uten assistanse underveis. 
 

Forbehold
Elver er naturbaserte og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Skulle dette oppstå, forbeholder rederiet seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program. Det gis ikke refusjon for endringer i programmet forårsaket av force majeure.
Det tas forbehold om endringer i program og flytider, samt justering av prisen som følge av økning i oljepriser, valutakurser, skatter og avgifter og andre uforutsette faktorer vi ikke har kontroll over. 
Prisene er basert på valutakurser pr. 11. mars 2020.