Praktfulle Mosel og Rhinen. Elvecruise med MS Leonora
Utflukter inkludert. Venteliste

  • Avreisested
    Oslo
  • Destinasjon
    Mosel
  • Gyldig fra
    03-08-2019
  • Gyldig til
    10-08-2019
  • Varighet
    8 dager
  • Overnatting
    Lugar
  • Transport
    Fly
  • Pris
    fra 13.990,-
MERK: denne reisen er fulltegnet. Ønsker du eventuelt å stå på venteliste, i tilfelle en avbestilling, send oss en forespørsel eller kontakt oss på 21 99 56 00.

Cruisene på Mosel og Rhinen er utrolig populære – og med rette. De to elvene danner rammen rundt en opplevelsesrik reise, hvor skipet glir stille gjennom et landskap med grønne vinmarker, idylliske småbyer og middelalderborger. Opplev romerske ruiner i Trier, små vinbyer langs Mosel, og sjarmerende Rüdesheim i Rhindalen. Livet kan nesten ikke nytes bedre enn om bord på vårt førsteklasses skip.

Høydepunkter:
  • Romerske ruiner i Trier
  • Bernkastel-Kues med sin ­sjarmerende gamleby
  • Cochem med Reichsburg-borgen
  • Livlige Drosselgasse i Rüdesheim
  • Koblenz, som ligger der Mosel og Rhinen møtes
  • Førsteklasses skip med hyggelig atmosfære


Program

Dag 1, lørdag
Oslo – Frankfurt – Koblenz – Alken

Du møter reiselederen på Oslo lufthavn, og sammen flyr vi til Frankfurt. Her venter bussen som skal kjøre oss til Koblenz og MS Leonora. Kjøretiden er cirka 1,5 time. 
Etter at vi har funnet oss til rette om bord kaster skipet loss og cruiset begynner. Den første etappen er kort. Bare tjue kilometer oppover Mosel kommer vi til Alken, hvor vi blir liggende  ved kai over natten. 
Før middag inviteres vi til en drink og kanapeer i salongen. Skipets danske cruisesjef ønsker oss velkommen om bord og går gjennom praktisk informasjon og sikkerhetsprosedyrer.

Dag 2, søndag 
Zell og Traben Trarbach

Cruiset fortsetter tidlig om morgenen og vi nyter utsikten fra soldekket. Vi skal gjennom hele fem sluser før vi ankommer Zell midt på dagen. Zell er for alltid knyttet til den populære hvit­vinen ­Schwarze Katz. Skipet er i Zell kun én time, men du har tid til å ta en liten spasertur i land på egen hånd. 
Mens vi spiser lunsj fortsetter seilasen gjennom Mosels vakre landskap. Ved 17-tiden kommer vi til den lille vinbyen Traben Trarbach. Dette var opprinnelig to byer, beliggende på hver sin side av Mosel. Etter bybrannen i Trarbach i 1858 og i Traben i 1879, ble begge byene gjenoppbygd i jugendstil. Ovenfor Trarbach ligger ruinene av Grevenburg-borgen, bygget på 1300-tallet. Før middag skal vi på vinsmaking på en vingård. 
Skipet ligger ved kai i Traben Trarbach over natten.

Dag 3, mandag
Mehring (Trier)

Vi seiler videre tidlig om morgenen og etter lunsj kommer vi til Mehring. Herfra er det kun 18 kilometer til Trier, og om ettermiddagen skal vi på utflukt til den tidligere romerske byen. Trier ble grunnlagt av keiser Augustus i år 16 f.Kr. Han ga byen navnet Augusta Treverorum, og gjorde den til regionhovedstad for den galliske delen av Romerriket. Trier er kjent for sine mange godt bevarte romerske bygninger, deriblant den gamle byporten Porta Nigra, amfi­teateret og ruinene av det romerske badet. Byen oser av tysk-romersk historie, men er også kjent for å være det eldste bispesetet i Tyskland. I middelalderen var erkebiskopen av Trier en betydningsfull fyrste som kontrollerte enorme landområder. Den mest kjente personen fra Trier er filosofen Karl Marx. Opphavsmannen til marxismen ble født her i 1818. I forbindelse med tohundre års jubileet for hans fødsel ble det avduket en 5,5 meter høy bronsestatue av han på Simeon­stiftplatz sentralt i Trier. Vi ser flere av de romerske bygg­verkene i byens historiske sentrum før bussen kjører opp til Petrisberg. Her er det er flott utsikt over Moseldalen, og ved klarvær kan man se helt til Luxembourg. Etter rundturen er det tid til å rusle litt rundt i Triers trivelige gågater på egen hånd. 
Skipet ligger ved kai i Mehring over natten. 

Dag 4, tirsdag 
Bernkastel-Kues

Om morgenen setter vi kursen tilbake mot Koblenz. Etter lunsj kommer vi til Bernkastel-Kues, en annen av Tysklands mange dobbeltbyer. Bernkastel og Kues har vært forent med bru over Mosel siden 1905. Den gamle bykjernen i Bernkastel er svært sjarmerende med bygninger som kan dateres tilbake til senmiddelalderen. Markedsplassen i hjertet av byen er omkranset av bindingsverkshus, fortauskafeer, butikker og gamle bygninger, blant annet rådhuset i renessansestil. Høyt hevet over byen ligger ruinene av Landshut-borgen. Den ble bygget av erkebiskop Heinrich von Vinstingen i 1277, men ødelagt av en brann i 1692. 
Opplev Bernkastel på egen hånd eller sammen med reiselederen. Skipet ligger ved kai til etter midnatt. 

Dag 5, onsdag 
Cochem

Vi fortsetter vår ferd og i løpet av dagen skal vi gjennom fire sluser som senker skipet ned til samme nivå som Rhinen. Men før vi kommer så langt skal vi besøke Cochem, – ofte kalt Mosels perle. Gamlebyen i Cochem består av smale gater, bindingsverkshus og et utall vinstuer hvor du kan smake på områdets edle dråper. Ovenfor gamlebyen troner den imponerende borgen Reichsburg Cochem fra 1100-tallet. Borgen ble ødelagt av franske tropper i 1689, men bygd opp igjen i nygotisk stil på slutten av 1800-tallet. 
Etter lunsj blir vi med reiselederen på en rusletur i Cochem. Skipet ligger cirka seks hundre meter fra sentrum, og vi tar et minitog fra kaien inn til byen. Er været fint kan du ta en pause på en av utendørskafeene langs Mosel, før vi spaserer tilbake til skipet.
Cruiset fortsetter kl. 18.00.

Dag 6, torsdag
Rüdesheim

Tidlig om morgenen passerer vi Koblenz, som ligger der Mosel renner ut i Rhinen. Her runder vi odden Deutches Eck (Det tyske hjørnet), hvor det står en stor rytterstatue av keiser Wilhelm I og overvåker sammen­smeltningen av de to elvene. Vi kommer nå til det området som regnes som den vakreste delen av Rhinen. Nyt formiddagen på soldekket eller slapp av med en god bok i en av skipets salonger. Der elven er på sitt smaleste passerer vi den bratte Lorelei­klippen, som gjennom tidene har skapt grobunn for mange myter.
Etter lunsj legger vi til kai i Rüdesheim, nok en sjarmerende liten by omgitt av vinmarker. Her blir vi med på tur med gondolbanen opp til utkikkspunktet Niederwald Denkmal. Deretter besøker vi Siegfreids mekaniske musikkabinett, kjent for sin unike samling av selvspillende instrumenter. Etterpå spaserer vi gjennom Rüdesheims livlige hovedgate, Drosselgasse, hvor små kneiper og tavernaer ligger som perler på en snor. Smak på den lokale vinen eller byens spesialitet – Rüdesheimer kaffee. 
Skipet ligger ved kai i Rüdesheim over natten.

Dag 7, fredag 
Koblenz

Mens vi spiser frokost legger vi ut på den siste etappen av cruiset. Reisen er snart slutt – og midt på dagen er vi tilbake i Koblenz. Her ligger vi ved kai sentralt i byen – kun fem minutters gange fra gamlebyen. 
Koblenz var en av de tyske byene som ble hardest rammet av bombetoktene under andre verdenskrig. Byen er siden blitt gjenoppbygd og fremstår i dag som en blanding av gammelt og nytt. De som ønsker kan besøke den gamle festningen Ehrenbreitstein, som ligger på en høyde på motsatt side av Rhinen. For å komme til festningen tar du gondolbanen som strekker seg tvers over elven. Utsikten på overfarten og fra festningen er fantastisk. 
Om kvelden inviterer kapteinen til festmiddag, etterfulgt av dans og underholdning i salongen. 

Dag 8, lørdag 
Koblenz – Frankfurt – Oslo

Et minnerikt cruise på Mosel og Rhinen er over for denne gang. Etter en god frokost sier vi farvel til skipet. Transport til flyplassen i Frankfurt og fly tilbake til Oslo.

Program inkluderte utflukter
 
DagStedInkluderte utflukter
1Koblenz 
2Zell     
 Traben-TrarbachVinsmaking
3Mehring    Trier    
4Bernkastel/Kues 
5Cochem        Minitog fra skipet til sentrum (en vei) og byvandring
6Rüdesheim    Gondoltur og Siegfrieds musikkabinett
7Koblenz 
8Koblenz 
 

MS Leonora 4*+
Rederi: Cruise2Go
Byggeår: 2008
Lengde: 110 m
Passasjerer: 138
Fasilitetene inkluderer restaurant, salong og bar, lite treningsrom, heis og delvis overbygget soldekk med jacuzzi. Kaffe/te-stasjon hvor man kan hente drikke hele døgnet. Gratis Wi-Fi (med forbehold om dekning).
Lugarene er på 16 m² og har bad med dusj, hårtørrer, safe, TV, minbar og aircondition. På hoveddekk har lugarene smale vinduer, som ikke kan åpnes. På midtdekk og øvredekk er det fransk balkong. Lugarene har to enkeltsenger som kan settes sammen til en dobbeltseng.
Pris
Hoveddekkkr 13 990
Midtdekk (fransk balkong)kr 14 990
Øvre dekk (fransk balkong)kr 15 980
Suite*, øvre dekkkr 18 980
Pris pr. person i delt dobbeltlugar 
Enkeltlugar**, hoveddekkkr 17 520
Enkeltlugar**, midtdekkkr 18 490

*Suite kun tilgjengelig på forespørsel. NB: skipet har kun to suiter.
**Dobbeltlugar brukt som enkeltlugar. NB: Det er et begrenset antall lugarer som kan selges som enkeltlugar.

Drikkepakke 1: Husets vin, øl og mineralvann (servert i glass) til lunsj og middag kr 740

Drikkepakke 2: Husets vin, øl og mineralvann (servert i glass) mellom kl. 11.00 og 23.00 kr 1260
Merk: Hvis det er to passasjerer i lugaren, må begge kjøpe drikkepakken.
 
Alt dette er inkludert:
  • Fly Oslo–Frankfurt t/r med Lufthansa (fly fra andre byer på forepørsel)
  • Flyskatter
  • Transport flyplass–skip t/r
  • Syv netters cruise i utvendig lugar
  • Havneavgifter
  • Helpensjon om bord fra middag første dag til frokost siste dag
  • Velkomstdrink og kanapeer
  • Kaffe og te
  • Utflukter iht. program
  • Norsk reiseleder fra Vista Travel 
 
Prisen inkluderer ikke: 
  • Drikkevarer. Det er mulig å forhåndskjøpe drikkepakke
  • Tips til skipets mannskap, lokale guider og sjåfører på utfluktene
  • Reise- og avbestillingsforsikring 
 
Tips
Tips er frivillig, men også en viktig del av inntektene til de ansatte. Rederiets anbefaling er cirka syv euro pr. person pr. dag til besetningen om bord, og cirka én euro hver til lokale guider og sjåfører på utfluktene. 
 
Helse
Elvecruise er ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede. Ilandstigning skjer via en smal landgang. Få skip har heis og på utfluktene er det ofte mye gåing. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje og reise uten assistanse underveis. 
 
Forbehold
Elver er naturbaserte og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Skulle dette oppstå, forbeholder rederiet seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program. Det gis ikke refusjon for endringer i programmet forårsaket av force majeure.
Prisene er basert på valutakurser pr. juli 2018.