Dagsprogram

  • Dag 1: Oslo - Porto

    Du møter Vista Travels reiseleder på Oslo lufthavn. Sammen flyr vi til Porto. Mellomlanding og flybytte underveis. Fra flyplassen kjører vi med buss til skipet, som ligger ved kai i bydelen Vila Nova de Gaia. Vi sjekker inn og finner oss til rette om bord, før vi samles til en velkomstdrink, etterfulgt av middag. Vi sier som portugiserne; Bom apetite! Skipet ligger ved kai i Porto over natten.
    Etter middag kan du bli med på en buss­tur*, «Porto by Night», hvor du får oppleve stemningen i den vakkert opplyste byen. Fra kafeer og barer strømmer såre fadotoner ut i kveldsmørket.

  • Dag 2: Porto – Régua

    Portugals nest største by har en strategisk beliggenhet ved utløpet av Douro, og kjennetegnes av fargerike husfasader, rød takstein, staselige broer og vakre bygninger. Byen ga navn til både Portugal og portvin, og var avreisehavn for tidligere tiders sjøfarere. I den gamle bydelen Ribeira, som står på UNESCOs verdensarvliste, kan du føle historiens sus. Etter frokost er det byrundtur*. Fra kaien i Vila Nova de Gaia kjører vi over Dom Luis I broen, som ble bygget på 1880-tallet av den franske ingeniøren Theophile Seyrig, en av Gustave Eiffels elever. Vi ser Palacio da Bolsa (børsen) og San Fransisco-kirken, også kjent som Den gylne kirken. Porto er kanskje best kjent som portvinens hovedstad, og i Vila Nova de Gaia ligger portvinshusene på rekke og rad langs elven. Vi skal besøke et av dem, og det blir selvsagt smaksprøver av den dyrebare «nektaren». Retur til skipet for lunsj.
    Mens vi spiser kaster skipet loss og cruiset begynner. Douro er den tredje lengste elven på den iberiske halvøya, og har sitt utspring i den nordspanske provinsen Saro. Fra soldekket kan du beundre landskapet på begge sider av elven, hvor vinranker og oliventrær har klort seg fast i snart to tusen år. I løpet av ettermiddagen seiler vi gjennom slusen i Carrapatelo. Med sine 36 meter er dette den høyeste slusen i Vest-Europa.
    Om kvelden kommer vi til Régua, hvor vi blir liggende ved kai til neste dag. Régua har en postkortvakker beliggenhet med Serra do Marão-fjellene i bakgrunnen. Om kvelden inviteres vi på en velkomstdrink med presentasjon av kapteinen og hans mannskap. Etter middag kan du hygge deg med musikk og dans i salongen eller ta en kveldstur i land.

    Porto – Régua
  • Dag 3: Régua – Vega de Terron

    Etter frokost er det utflukt* til Vila Réal. Her besøker vi 1700-tallspalasset Solar de Mateus, kjent fra etiketten til Mateus­vinflaskene. Slottet og kapellet regnes som et av de beste eksempler på barokkarkitektur i Portugal. Det blir også tid til en spasertur i den vakre parken, hvor hovedbygningen speiler seg i en liten innsjø foran palasset.
    I mellomtiden seiler skipet til Pinhão. De som har vært på utflukt kommer om bord igjen her før cruiset fortsetter gjennom vindistriktet. Hele Dourodalen er som en vakker, frodig hage og oppover dalsidene langs elven gror druerankene i terrasser. Vi seiler gjennom to sluser før vi kommer til den spanske grensebyen Vega de Terron. Her ligger skipet i ro over natten. Kveldens underholdning har spansk tema.

    Régua – Vega de Terron
  • Dag 4: Utflukt til Salamanca

    I dag er det heldagsutflukt* til den spanske middelalderbyen Salamanca, grunnlagt av kartagerne tre hundre år f.Kr. Salamanca har Spanias eldste universitet, grunnlagt i 1218, men er også kjent for en rik ornamentert arkitektur i en blanding av romersk, arabisk og barokk stil. Den historiske bykjernen står på UNESCOs verdensarvliste, og tidens tann har gitt sandsteinsbygningene en vakker gyllen patina. Etter en byrundtur og lunsj på en lokal restaurant, er det tid til å oppleve byen på egen hånd.
    Vi returnerer til skipet, som i løpet av dagen har forflyttet seg til den portugisiske grensebyen Barca d’Alva. Cruiset fortsetter til Senhora da Ribeira, hvor vi ligger ved kai over natten. I kveld er det kapteinens festmiddag om bord.

    Utflukt til Salamanca
  • Dag 5: Senhora da Ribeira – Ferradosa – Leverinho

    Om morgenen seiler vi til Ferradosa. Nå er vi i hjertet av vindistriktet hvor det gode jordsmonnet og gunstige klimaet gir optimale forhold for druedyrking. Etter frokost er det utflukt* med buss langs vinmarkene. Fra bussen får du et helt annet perspektiv over dalen og elven. Veien snirkler seg gjennom vingårder, og så langt øyet ser er det bølgende åser, terrasser med vindruer, ispedd noen innslag av grågrønne olivenlunder. Vi besøker San Salvador do Mundo og Sao Joao da Pesqueira, to små pittoreske byer blant vinmarkene i Rio Torto-dalen. Det blir også et stopp på en quinta (vingård), hvor vi får smake på den lokale vinen. Retur til skipet som venter i Folgosa.
    Om ettermiddagen fortsetter seilasen nedover elven og fra soldekket kan vi beundre utsikten mot de frodige dalsidene. I løpet av kvelden kommer vi til Leverinho, hvor vi ligger i ro til neste dag. Kveldens underholdning er portugisisk folklore.

    Senhora da Ribeira – Ferradosa – Leverinho
  • Dag 6: Leverinho – Porto – Oslo

    Grytidlig om morgenen legger skipet ut på siste etappe av cruiset. Vi nyter en god frokost før vi ved nitiden er tilbake i Porto og må si farvel til skipet. Det blir litt tid på egenhånd i Porto før vår transport tar oss til flyplassen for å fly tilbake til Oslo på ettermiddagen. Mellomlanding og flybytte underveis.

  • VIDEO

    Her kan du se en video fra rederiet som gir et inntrykk av reisen.

  • VIKTIG INFORMASJON

    Helse
    Elvecruise er ikke tilrettelagt for personer med gangbesvær/bevegelseshemming. Ilandstigning skjer via en smal landgang og noen ganger kan skip ligge fortøyd side om side. Selv om de fleste har heis, vil det være en del trappetrinn på skipet. På utfluktene er det ofte mye gåing av både kortere og lengre varighet, og disse foregår ofte på brostein eller annet ujevnt underlag. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje og reise uten assistanse underveis.

    Forbehold
    Elver er naturbaserte og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Skulle dette oppstå, forbeholder rederiet seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program. Det gis ikke refusjon for endringer i programmet forårsaket av force majeure.
    Det tas forbehold om endringer i program og flytider, samt justering av prisen som følge av økning i oljepriser, valuta­kurser, skatter og avgifter og andre uforutsette faktorer vi ikke har kontroll over.