Dagsprogram

  • Dag 1: Oslo – Bucuresti – Oltenita

    Du møter Vista Travels reiseleder på Oslo lufthavn tidlig om morgenen. Sammen flyr vi direkte til Bucuresti. Buss videre i underkant av to timer til Oltenita hvor skipet venter på oss. Etter at vi har sjekket inn og funnet oss til rette i lugaren møtes vi til en velkomstdrink og presentasjon av skipets besetning, før vi går til middag. Utpå kvelden seiler skipet av gårde på cruisets første etappe.

  • Dag 2: Fetesti – Tulcea (Romania)

    I dag kan du gjøre deg kjent med skipets fasiliteter mens vi seiler mot Donaudeltaet. Om været tillater det nytes landskapet aller best fra soldekket. Middag og en tradisjonell folklorekveld om bord. Vi ankommer Tulcea om kvelden, hvor skipet ligger ved kai over natten.

  • Dag 3: Tulcea – Donaudeltaet

    I dag er det mulig å bli med på en valgfri utflukt til Donaudeltaet. Det enorme deltaet består av hele 5800 km2 med elver, kanaler, sump, innsjøer og øyer. Donaudeltaet har siden 1991 stått på UNESCOs verdensarvliste, og regnes som det best bevarte deltaet i Europa. På utflukten går vi om bord i småbåter som skal ta oss med på oppdagelsesferd i deltaet.



    Området er som en magnet for både fugler og fugleelskere og et eldorado for naturinteresserte. Et yrende fugleliv dominerer våtmarksområdet. Pelikanene er de mest markante, men det finnes også terner, svaner, rødgjess og ender. I tillegg er det rundt 75 fiskearter, blant annet havkatt, karpe, sild og abbor. Området er strengt regulert, og store deler er ikke tillatt for mennesker å bevege seg i. Fulle av naturopplevelser går vi om bord i skipet vårt igjen og seiler sakte i retning Oltenita.

    Tulcea – Donaudeltaet
  • Dag 4: Oltenita – Giurgiu (Romania) – Ruse (Bulgaria)

    Mens vi spiser tidlig frokost, ankommer skipet Giurgiu, som er utgangspunkt for en valgfri utflukt til Romanias hovedstad, Bucuresti. Kjøretiden hver vei er en drøy time, og går gjennom et av de mest fruktbare områdene i Romania. Her er det store marker med solsikker, korn og hvete så langt øyet kan se. Bucuresti har nesten to millioner innbyggere, like mange personbiler og er en herlig blanding av nytt og gammelt. Byen hadde sin storhetstid på slutten av 1800-tallet og frem til første verdenskrig, da den ble kalt Balkans Paris. På byrundturen ser vi de brede bulevardene og store parkene fra byens glansdager, kommunisttidens prangende og upersonlige bygninger, og dagens imponerende skyskrapere i stål og betong.



    Vi passerer blant annet triumfbuen, Seiersplassen og Revolusjonsplassen. Etter lunsj på en lokal restaurant besøker vi Cernica-klosteret. Vi fortsetter til Parlamentspalasset, verdens nest største bygning, hvor vi har et fotostopp. Parlamentspalasset ble påbegynt i 1984 av diktatoren Nicolae Ceausescu, men han ble henrettet i 1989 og fikk dermed aldri oppleve den offisielle åpningen av bygningen i 1997. Heldagsturen til Bucuresti avsluttes med et besøk til en ortodoks kirke før vi vender tilbake til skipet og setter kursen mot Ruse.



  • Dag 5: Ruse (Bulgaria)

    Ruse er Bulgarias femte største by og ligger vakkert til ved bredden av Donau, med Giurgiu i Romania på motsatt side av elven. Ruse er imponerende med sine brede avenyer, store torg og fantastiske bygninger i nybarokk- og nyrokokko-stil. Byen kalles ofte for lille Wien, da byggestilen i stor grad var påvirket av stilen i den gamle keiserbyen. Reguleringsplanen for Ruse fra 1893 bestemte bl.a. at «Alle fasader i Ruses hovedgater skal være rikt dekorert».



    Første stopp på den valgfrie utflukten er det bulgarsk-ortodokse klippeklosteret St. Dimitar Basarabovski, også kalt klosteret til den hellige Dimitar Basarbovo. St. Dimitrius Basarabovski, som ble født i 1685 i landsbyen Besarbovo, tilbrakte hele sitt liv i det hellige klosteret. Klosteret, et sted fylt med historie, er det eneste klippekloster i Bulgaria som fortsatt er i drift.



    Vi drar deretter til Ruse, en av Bulgarias mest elegante byer. Her vil du få se Dohodno Zdanie, et monumentalt byggverk oppført i 1898 – 1902 for å huse det lokale teateret, den romersk-katolske St. Paul of the Cross-katedralen og Frihetsmonumentet. Nyt litt fritid før du returnerer til skipet med buss. På ettermiddagen seiler vi videre, med Romania på venstre bredd og Bulgaria på høyre bredd.

    Ruse (Bulgaria)
  • Dag 6: Jernporten

    I dag kommer vi til området langs Donau som kalles Jernporten, en over hundre kilometer lang kløft omgitt av vill og vakker natur. Her møter Balkanfjellene fjellkjeden Karpatene og vannmassene tvinges mellom nesten loddrette klipper.



    Denne strekningen var tidligere fryktet av sjøfolk på grunn av skarpe steiner og farlige strømmer som gjorde det vanskelig å navigere fartøyene. I 1972 åpnet demningen Jernporten 1, den største demningen langs Donau, etterfulgt av demningen Jernporten 2 i 1984. Dette hydroelektriske anlegget, med et avansert system av sluser, er et av de største kraftverkene i Europa. Da Donau ble demmet opp resulterte det i at vannstanden vest for demningen økte med hele tretti meter og seilasen på elven ble trygg.



    På den serbiske bredden av elven får vi et glimt av Tabula Traiana - en marmorplakett som hedrer den romerske veien som en gang knyttet Roma til provinsen Dacia. Da den siste og vanskeligste delen av Trajans vei sto ferdig i år 100, ble det hugget inn en inskripsjon i stein for å markere at arbeidet var ferdig. Tabula Trajana ble senere flyttet hit for å unngå å bli ødelagt av vannstanden i Donau som steg betraktelig etter byggingen av vannkraftverk. Mens vi nyter kveldens middag, seiler vi videre mot Beograd.

    Jernporten
  • Dag 7: Beograd – Novi Sad

    Beograd var hovedstad i tidligere Jugoslavia, men er i dag hovedstad i republikken Serbia. Byen ligger strategisk til der elvene Sava og Donau møtes, midt mellom to tidligere imperier – det habsburgske og det ottomanske. Mer enn fire årtusener med røff balkanhistorie har skapt en stolt og interessant by. Etter frokost er det inkludert en byrundtur med buss og til fots. Vi vil kjøre forbi de mest kjente landemerkene, slik som Nasjonalteateret, Nasjonalmuseet og Kongepalasset Kraljevski dvor, som var den offisielle residensen til den tidligere jugoslaviske kongefamilien Karađorđević, men som nå huser byforsamlingen. Vel tilbake til sentrum, får vi litt tid på egen hånd før guiden tar oss med til Kalemegdan-parken, en vakker park hvor Beograd festning ligger - med flott utsikt over sammenløpet av Donau og Sava.



    Etter byrundturen i Beograd kan du være med på en valgfri utflukt til Novi Sad. Novi Sad er den nest største byen i Serbia og det kulturelle og historiske sentrum i Vojvodina-regionen. Novi Sad er en livlig universitetsby med mange parker og et stort antall hyggelige butikker, kafeer og restauranter. Byen var under Det østerriksk-ungarske riket, noe som spesielt er synlig både i byens arkitektur og kultur.



    Etter en omvisning i Novi Sad, kjører vi til Fruska Gora-fjellet hvor det imponerende Krusedol-klosteret ligger. Klosteret er kjent for sine fresker fra 1500-tallet, og er gravplass for kjente personer som kong Milan Obrenovic og hertuginne Ljubica. Vi returnerer til skipet og seiler videre i retning Mohacs.

    Beograd – Novi Sad
  • Dag 8: Mohacs – Kalocsa (Ungarn)

    Etter å ha krysset grensen til Ungarn kommer vi til Mohacs, hvor vi på denne valgfrie utflukten går om bord i busser som tar oss med til Kiskunsag-parken i hjertet av Puszta. Puszta, et steppeområde som ble sett på som det ville vesten i Ungarn på 1800-tallet med cowboys som voktet over kolossale storfeflokker som beitet på markene. Puszta har vært oppført som et verdensarvsted av UNESCO siden 1999. Mens du sitter på en charabanc, en tradisjonell hestevogn med trebenker, kan du nyte det fantastiske landskapet og den uvanlige faunaen i Puszta. I et spesielt område av den ungarske steppen kan du observere Racka-sauer med sine spiralformede horn, Mangalica-griser med krøllete pels og ungarsk grå storfe med sine lange, buede horn, samt sjeldne fuglearter. I løpet av besøket vil du få overvære et tradisjonelt ridestevne mens du smaker "palinka" (plomme eau-de-vie) og "pogacsa" (små velsmakende boller) samt mineralvann, mens du sitter skjermet fra solen under et stråtak. Csikós, de ridende hestegjeterne i Ungarn kledd i tradisjonelle blå antrekk, vil invitere deg til å ta del i deres "ferdighets- og evnespill." Vi går om bord igjen i Kalocsa og seiler videre gjennom natten mot Budapest. I kveld er det ungarsk fest om bord.

  • Dag 9: Budapest

    Vi ankommer Budapest tidlig om morgenen. Innseilingen er verd å få med seg da mange av hovedstadens severdigheter og flotte byggverk ligger langs elven. Etter frokost er det inkludert en halvdags byrundtur med buss og til fots. På østsiden av Donau, i bydelen Pest, ligger Helteplassen, det vakre operahuset, St. Stefans-basilikaen, og den imponerende parlamentsbygningen i nygotisk stil. Bydelen Buda, på den andre siden av elven, er mer kupert. Her ser vi Mattias-kirken og den kjente Fiskerbastionen med storslått utsikt over byen.



    Vi vender tilbake til skipet for lunsj. Etterpå kan du bli bedre kjent med byen på egen hånd. Kanskje frister det med et besøk til et av byens elegante termalbad? Med over hundre varme kilder har Budapest en spahistorie som strekker seg tilbake til romernes tid. Gellértbadet er det mest kjente med både utvendige og innvendige bassenger, som alle holder 36 grader. Budapest er også en fin by for shopping. Her ligger tradisjonelle markeder side om side med moderne shoppingsentre. På kvelden seiler vi videre gjennom Ungarn mot Slovakia og Bratislava.

  • Dag 10: Bratislava

    Vi tilbringer en avslappende formiddag om bord. Underveis passerer vi Gabcikovo som er den største slusen i den øvre delen av Donau. Etter lunsj ankommer vi Slovakias hovedstad Bratislava. De største severdighetene i det unge landets hovedstad er den godt bevarte gamlebyen og middelalderslottet Bratislavsky Hrad. Fra den lille høyden hvor slottet ligger, er det en fantastisk utsikt over byen og Donau. Dikteren Bjørnstjerne Bjørnson har også satt sitt preg på byen ved å få en gate oppkalt etter seg – som takk for sin kamp for slovakenes rettigheter i forrige århundre.



    På den inkluderte byvandringen får du se både historiske og moderne landemerker, deriblant Primate`s Palace som ble bygget til erkebiskop Jozef Bathyány og som stod ferdig i 1781. Vi spaserer fra den gamle byporten, Michaelsporten, gjennom den historiske bykjernen, forbi nasjonalteateret, skulpturer, fontener og små torg. Etter byvandringen har du litt tid til å rusle rundt og utforske Bratislava på egen hånd. På kvelden seiler vi videre mot Wien.

  • Dag 11: Wien

    I løpet av natten har vi ankommet Østerrikes hovedstad Wien, som er synonym med skjønnhet, sjarm og eleganse.



    Etter frokost er det inkludert byrundtur med buss og til fots – en fin måte å få oversikt over de største severdighetene i den gamle keiserbyen. Vi kjører på Wiener Ringstrasse som omkranser den historiske bykjernen og vil se arkitektoniske perler som Statsoperaen, Rådhuset, Parlamentet og universitetet. I gamlebyen fortsetter rundturen til fots, forbi Den spanske rideskolen og Hofburgpalasset til Stefansdomen.



    Det blir tid til å rusle litt rundt i gågatene i sentrum på egen hånd før vi returnerer til skipet for lunsj. Om ettermiddagen kan du utforske byen i ditt eget tempo. Besøk gjerne en av Wiens mange kafeer og smak på Sachertorte, byens berømte kulinariske spesialitet.

    Wien
  • Dag 12: Wien – Oslo

    Vi forlater skipet etter frokost og setter oss i en buss som tar oss til lufthavnen i Wien. Mellomlanding og flybytte underveis på vei hjem til Oslo.

  • VIKTIG INFORMASJON

    Helse
    Elvecruise er ikke tilrettelagt for personer med gangbesvær/bevegelseshemming. Ilandstigning skjer via en smal landgang og noen ganger kan skip ligge fortøyd side om side. Selv om de fleste har heis, vil det være en del trappetrinn på skipet. På utfluktene er det ofte mye gåing av både kortere og lengre varighet, og disse foregår ofte på brostein eller annet ujevnt underlag. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje og reise uten assistanse underveis.

    Forbehold
    Elver er naturbaserte og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Skulle dette oppstå, forbeholder rederiet seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program. Det gis ikke refusjon for endringer i programmet forårsaket av force majeure.
    Det tas forbehold om endringer i program og flytider, samt justering av prisen som følge av økning i oljepriser, valuta­kurser, skatter og avgifter og andre uforutsette faktorer vi ikke har kontroll over.