Dagsprogram

  • Dag 1: Oslo - Regensburg

    Du møter Vista Travels reiseleder på Oslo lufthavn og sammen flyr vi direkte til München. Videre med buss til Regensburg, hvor skipet venter. Kjøreturen tar cirka 1 ½ time. Regensburg er en av de eldste byene i Tyskland. Den vakre gamlebyen og bydelen Stadtamhof står begge på UNESCOs verdensarvliste, og er direkte forbundet med den kjente Steinerne Brücke (Steinbroen) fra 1100­tallet. Det er så godt som bilfritt i de smale sentrumsgatene, hvor det er flere hus som kan dateres tilbake til 1200­ og 1300 tallet da Regensburg var et viktig handelssentrum.
    Vi sjekker inn på MS Viva Tiara og finner oss til rette i lugaren om bord. Klokken 17.00 kaster skipet loss og cruiset begynner. Klokken 22.00 anløper vi cruisets første stoppested Kelheim, hvor vi blir liggende over natten.

    Oslo - Regensburg
  • Dag 2: Kelheim

    Kelheim er en liten by med cirka 17 000 innbyggere, som ligger ved Donau og munningen av Main-Donau-kanalen, hvor den gamle kanalhavnen fra 1846 kan beundres som et monument over tidligere arkitektur. Høyt over Kelheim, på Michelsberg, ligger Befreiungshalle (Frigjøringshallen) som Kong Ludwig I lot bygge på 1800-tallet for å minnes seirene i kampene mot Napoleon. Fra skipet er det drøyt 20 minutters gange opp til toppen, hvor du kan nyte en fantastisk utsikt.



    Den tidligere hertugbyen Kelheim kan se tilbake på en lang og begivenhetsrik historie, helt tilbake til kelterne. Virkelig verdt å se er gamlebyen, som er omgitt av en mur fra 1300-tallet. Tre byporter gir adgang til det historiske sentrum hvor vi finner Ludwigsplatz med det gamle og nye rådhuset. Andre middelalderbygninger er Otto-kapellet og Schleiferturm. Kelheim er hjemmet til Weisse Bräuhaus, det eldste hveteølbryggeriet i Bayern. Vi blir i Kelheim til lunsjtid. Her ved Kelheim starter Main–Donau-kanalen. Kanalen knytter sammen de to store elvene Rhinen og Donau, og da den sto ferdig i 1992 ble det for første gang mulig å seile på tvers av det europeiske kontinentet, fra Nordsjøen til Svartehavet. Main­Donau-kanalen er 171 kilometer lang og har 16 sluser og forbindes med elven Main ved Bamberg.

    Kelheim
  • Dag 3: Nürnberg

    Skipet anløper Nürnberg kl. 06.00 om morgenen, og er du oppe grytidlig kan du få med deg monumentet som står ved vannskillet på kanalen ved Hilpoltstein. Med sine 406 moh. markerer stedet det høyeste punkt i verden seilbart for kommersielle skip mellom hav. Sør-øst for monumentet renner vannet mot Svartehavet, og Nord-vest mot Nordsjøen. Nürnberg var nazistenes høyborg under krigen, og det var på stadionet her at Hitler holdt sine massemønstringer. Det var også grunnen til at Nürnbergprosessen, med rettsoppgjøret mot de tyske nazilederne etter andre verdenskrig, ble holdt her. Nürnberg fikk hard medfart under krigen, men er gjenoppbygget med bindingsverkshus og brosteinsbelagte gater. Byens landemerke er den imponerende Keiserborgen, som ligger like ovenfor gamlebyen. Gamlebyen med huset til Albrecht Dürer, middelalderkirken St. Sebaldus og det vakre rådhuset er verdt et besøk. Nürnberg har også en nesten intakt historisk bymur. På den den livlige markedsplassen ligger den gotiske Frauenkirche fra 1358. Skipet seiler videre kl. 15.00.



  • Dag 4: Bamberg

    I løpet av natten har vi lagt til i Bamberg, som ligger ved Regnitz – en bielv til Main, ved slutten av Main­-Donau-kanalen. Bambergs indre by står på UNESCOs verdensarvliste og byprofilen er dominert av den enorme katedralen Kaiserdom med fire tårn. Et annet kjent landemerke er det gamle rådhuset midt i elven, mellom to broer. Den eldste av broene, Obere Brücke, er fra 1400­-tallet.



    Bamberg ble skånet for allierte bomberaid under andre verdenskrigen, slik at byen er svært godt bevart med originale bygninger helt tilbake fra den gangen Bamberg ble grunnlagt. Byen er også kjent for sin ølproduksjon, og har hele ni bryggerier som brygger mer enn femti ulike øltyper på gamle tradisjoner. To av bryggeriene produserer fortsatt det kraftige, sterke og kullsorte Rauchbier. Ved lunsjtider fortsetter cruiset og vi kommer nå inn på elven Main. Vi nyter ettermiddagen og kvelden om bord i skipet mens vi seiler på Main.

    Bamberg
  • Dag 5: Würzburg

    Main er 527 km lang og er sammen med elven Mosel den viktigste sideelven til Rhinen. Vi nyter en avslappende dag om bord og anløper Würzburg i 15.00-tiden. Byens mest berømte bygning er det praktfulle barokkslottet som tidligere var fyrstebiskopens residens. Slottet regnes for å være en av de viktigste barokkbygninger i Europa og står på UNESCOs verdensarvliste. I 1945 ble Würzburg utsatt for et intenst britisk luftangrep som utslettet over sytti prosent av sentrum og store kulturskatter gikk tapt. Ødeleggelsene var så store at det en stund var snakk om å la ruinene forbli et monument over krigens redsler. Men man valgte å la byen gjenoppstå, biskopresidensen ble restaurert og de viktigste kvartalene gjenreist i sin gamle stil. Vi seiler videre om kvelden.



  • Dag 6: Wertheim – Miltenberg

    Ved lunsjtid ankommer vi den pittoreske småbyen Wertheim. Ruinene av det store Wertheim-slottet er byens landemerke og et populært sted for kulturaktiviteter. Wertheim har et middelaldersentrum med bindingsverkshus og smale gater. Her finnes flere interessante severdigheter, blant annet en gotisk kirke fra 1383. Tårnet Kittsteintor har målinger fra oversvømmelser helt tilbake til 1595. Skipet seiler videre kl. 18.30 og vi anløper Miltenberg sent om kvelden.

    Wertheim – Miltenberg
  • Dag 7: Miltenberg

    Den pittoreske lille byen ved elven Main, ligger plassert mellom de skogkledde åsene til Spessart og Odenwald.



    Byen har et sjarmerende miljø preget av historiske bygninger i rød sandstein og bindingsverk. Byens slott, Mildenburg fra 1200-tallet, har blitt restaurert og er i dag et museum. I byen, med kun 7000 innbyggere, finner man en av de vakreste markedsplassene i Tyskland, den såkalte Schnatterloch. De stolte bindingsverkshusene fra 1300 - 1600-tallet står plassert som på et filmsett. Når du går gjennom de smale gatene i byen passerer du flere staselige bygninger, inkludert det gamle rådhuset og et av Tysklands eldste gjestehus, Zum Riesen. Skipet seiler videre i 14.00-tiden.



  • Dag 8: Frankfurt

    Grytidlig om morgenen legger vi til kai i storbyen Frankfurt, som først og fremst er kjent som en moderne storby, hjem til den Europeiske sentralbank og en av verdens største børser. Men her finnes også en Altstadt (gamleby) med gavlhus, torg, hyggelige tavernaer, butikker, vakre parker og gangveier langs elvebredden. Fra skipet er det gangavstand til torget i gamlebyen – Römerberg. Vi er i Frankfurt hele dagen så du får god tid til å utforske byen. Cruiset fortsetter kl. 19.00.



  • Dag 9: Wiesbaden – Rüdesheim

    Wiesbaden er hovedstaden i den tyske delstaten Hessen, og med sine drøyt 270 000 innbyggere, delstatens nest største by etter Frankfurt am Main. Byen ligger ved Rhinens østlige bredd, rett ovenfor munningen av elven Main. Byen er spesielt kjent for det medisinske mineralvannet og kurbadene (derav navnet) og for kasinoet. Byen har en vakker park, Landschaftspark Warmer Damm, som ble anlagt i engelsk stil i 1850-årene.



    Klokken 15.00 seiler vi fra Wiesbaden og 1 ½ time senere legger vi til kai i Rüdesheim, en sjarmerende liten by omgitt av vinmarker - ofte omtalt som Tysklands vinhovedstad.



    En av byens severdigheter er Siegfrieds mekaniske musikkabinett, som har utstilt over tre hundre selvspillende instrumenter. Eller ta taubanen (åpen til kl 18.00) over vinmarkene opp til Niederwald Denkmal, hvor det venter en storslått utsikt over dalen. Taubanen åpnet i 1954 og ved 50-års jubileet i 2004 hadde den fraktet over 30 millioner passasjerer. I Elvis’ film G. I. Blues (1960) synger han «Pocketful of Rainbows» svevende i gondol nr. 76.



    Aller viktigst - ta en spasertur gjennom byens hovedattraksjon - den livlige gågaten Drosselgasse. Gaten er kun 140 meter lang og er kjent for sine bindingsverkshus og mange små kneiper og tavernaer. Her kan du smake på den lokale vinen eller byens spesialitet – Rüdesheimer kaffee. Denne kaffen minner litt om Irish Coffee men whiskyen er byttet ut med den lokalproduserte brandyen Asbach Uralt. Skipet ligger til kai I Rüdesheim over natten.

  • Dag 10: Rüdesheim – Rhindalen – Koblenz

    Ved frokosttider forlater skipet Rüdesheim og vi befinner oss nå i Øvre mellomrhindalen, som står på UNESCOs verdensarvliste og kalles «Den romantiske Rhinen». Området nytes best fra soldekket hvor vi har utsikt til middelalderborger, vinmarker og små pittoreske landsbyer. Historien og legendene som knytter seg til dalen har gjennom århundrene inspirert forfattere, komponister og kunstmalere. Der elven er på sitt smaleste passerer vi den bratte Loreleiklippen. Det sies at man for lenge siden kunne høre et mumlende ekko ved den 120 meter høye fjellformasjonen, noe som har skapt grobunn for mange myter. I 1824 skrev Heinrich Heine et dikt om den vakre jomfruen Lorelei. Hun ledet sjømenn i døden, der hun satt på klippen og børstet sine lange blonde lokker. Borgene, slottene og ruinene langs denne delen av elven vitner om en tid da Rhinen var en av Europas viktigste handelsveier.



    Ved lunsjtid ankommer vi Koblenz, som ligger der Mosel munner ut i Rhinen. Koblenz var en av de tyske byene som ble hardest rammet av bombetoktene under andre verdenskrig. Byen er siden blitt gjenoppbygd og fremstår i dag som en blanding av gammelt og nytt. I gangavstand fra skipet ligger odden Deutches Eck (Det tyske hjørnet), der Mosel og Rhinen møtes. Her står en monumental rytterstatue av keiser Wilhelm I og overvåker sammensmeltingen av de to elvene. Ønsker du en luftig oversikt over området, anbefales en tur til det gamle festningsanlegget Ehrenbreitstein, som ligger på en høyde på motsatt side av Rhinen. Det går en gondolbane tvers over elven, og både overfarten og festningen byr på storslått utsikt. Ta gjerne en rusletur i gamlebyen som ligger i gangavstand fra skipet. Skipet seiler videre om kvelden.

    Rüdesheim – Rhindalen – Koblenz
  • Dag 11: Düsseldorf – Oslo

    I løpet av morgenen har vi ankommet Düsseldorf og etter en god frokost tar vi farvel med skipet. Transfer med buss til lufthavnen i Frankfurt og fly tilbake til Norge.

  • VIDEOPRESENTASJON AV SKIPET

  • VIKTIG INFORMASJON

    Helse
    Elvecruise er ikke tilrettelagt for personer med gangbesvær/bevegelseshemming. Ilandstigning skjer via en smal landgang og noen ganger kan skip ligge fortøyd side om side. Selv om de fleste har heis, vil det være en del trappetrinn på skipet. På utfluktene er det ofte mye gåing av både kortere og lengre varighet, og disse foregår ofte på brostein eller annet ujevnt underlag. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje og reise uten assistanse underveis.

    Forbehold
    Elver er naturbaserte og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Skulle dette oppstå, forbeholder rederiet seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program. Det gis ikke refusjon for endringer i programmet forårsaket av force majeure.
    Det tas forbehold om endringer i program og flytider, samt justering av prisen som følge av økning i oljepriser, valuta­kurser, skatter og avgifter og andre uforutsette faktorer vi ikke har kontroll over.